Avatar

Foto ukendt sted 1984-1986

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 20. marts, 2020, 13:06 (10 dage siden)

På et eller andet tidspunkt foretog jeg en togrejse Skørping-Berlin-Skørping formentlig i 1984, 1985 eller 1986. Når jeg engang får ryddet op i den usorterede del af mit arkiv, dukker den nok noget mere information frem.

Jeg er i tvivl om, hvor dette billede er taget. Kan det være i Berlin på hjemrejsen?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

[image]

Foto ukendt sted 1984-1986

af Niels Munch @, fredag 20. marts, 2020, 13:43 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

De gode kolleger på Drehscheibe Online - Historisches Forum har promte éntydigt bestemt stedet, f.eks. således:

"Berlin-Zoologischer Garten auf dem nördlichen Fernbahnsteig Blick Richtung Osten, hinten das Stellwerk Zoo."


Bedste hilsener
Niels

Foto ukendt sted 1984-1986

af Tovli ⌂ @, Ballerup, fredag 20. marts, 2020, 13:54 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I følge DB Kursbuch winter 1983/84 afgår 338 fra Berlin Friderichstrasse 12.53, Berling Zoo Garten 13:13 og Berlin-Spandau kl. 13:27. Så Berlin er et godt bud.

--
Michael Christiansen

Avatar

Foto ukendt sted 1982-1986 - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 20. marts, 2020, 14:05 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På et eller andet tidspunkt foretog jeg en togrejse Skørping-Berlin-Skørping formentlig i 1984, 1985 eller 1986. Når jeg engang får ryddet op i den usorterede del af mit arkiv, dukker den nok noget mere information frem.

Jeg er i tvivl om, hvor dette billede er taget. Kan det være i Berlin på hjemrejsen?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

[image]


Tak til Niels og Michael for hurtig respons.

Billedet er muligvis fra 1982; men det ændrer jo nok ikke på stedfæstelsen:-D

Bedste hilsner

Thomas

Foto ukendt sted 1982-1986 - tak

af Niels Munch @, lørdag 21. marts, 2020, 08:18 (9 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Billedet er muligvis fra 1982; men det ændrer jo nok ikke på stedfæstelsen:-D


Kære Thomas,

Også her er diskussionen fortsat på Historisches Forum, bl.a. i begejstring over dit foto, som dels har givet "bydelsinfo" vedr. højhuset i baggrunden, dels flyttet tidsbestemmelsen til 1984 eller endnu tidligere.


Bedste hilsener & go' weekend
Niels

Foto ukendt sted 1982-1986 - tak

af Georg Schmidt, lørdag 21. marts, 2020, 18:56 (9 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fra køreplanen sommer 1981.
[image]
M v h
Georg

Foto ukendt sted 1982-1986 - total OT

af Niels Buch @, lørdag 21. marts, 2020, 19:37 (9 dage siden) @ Georg Schmidt

Fra køreplanen sommer 1981.
[image]
M v h
Georg


Hej

Som en der har besøgt DDR i sommeren 1987, bliver jeg lidt nysgerrig ved at se køreplanen. Var opholdene for interzonenzüge virkelig kun 5 minutter i Schwanheide. Jeg ved godt at noget er køreplan noget andet er myndighedernes opgaver med grænsekontrol men alligevel. Da jeg holdt i Schwanheide i 1987, blev grænsekontrollen bestemt ikke klaret på 5 minutter, for først var der damen fra statsbanken, der skulle have DDR-mark tilbage (overså bare mit grønne pas i strømmen af blå DDR-pas i min kupe, så jeg fik mine DDR-mark med hjem og har dem stadig), så manden med kufferten på maven der skulle tjekke pas og stemple, og til sidst dem der kontrollerede at der ikke var nogen under sæderne og i hulrummet oven over kupeerne.

Jeg husker tydeligt kørslen fra Schwanheide til Büchen. Der var total tavshed i kupeen. Og så passerede vi grænsen og så blev der snakket. Mange ville vide hvad jeg lavede i DDR, men det er en anden historie, men den har med tog at gøre.

Hilsen
Niels

Foto ukendt sted 1982-1986 - total OT

af Niels Buch @, søndag 22. marts, 2020, 12:48 (8 dage siden) @ Niels Buch

Fra køreplanen sommer 1981.
[image]
M v h
Georg

Hej

Som en der har besøgt DDR i sommeren 1987, bliver jeg lidt nysgerrig ved at se køreplanen. Var opholdene for interzonenzüge virkelig kun 5 minutter i Schwanheide. Jeg ved godt at noget er køreplan noget andet er myndighedernes opgaver med grænsekontrol men alligevel. Da jeg holdt i Schwanheide i 1987, blev grænsekontrollen bestemt ikke klaret på 5 minutter, for først var der damen fra statsbanken, der skulle have DDR-mark tilbage (overså bare mit grønne pas i strømmen af blå DDR-pas i min kupe, så jeg fik mine DDR-mark med hjem og har dem stadig), så manden med kufferten på maven der skulle tjekke pas og stemple, og til sidst dem der kontrollerede at der ikke var nogen under sæderne og i hulrummet oven over kupeerne.

Jeg husker tydeligt kørslen fra Schwanheide til Büchen. Der var total tavshed i kupeen. Og så passerede vi grænsen og så blev der snakket. Mange ville vide hvad jeg lavede i DDR, men det er en anden historie, men den har med tog at gøre.

Hilsen
Niels


Glemte at skrive at jeg godt er klar over at det tog jeg var med IKKE var et interzonenzug, men et alm. D-tog og derfor det meget lange ophold. Jeg stod på i Magdeburg og af på Hamburg Altona. Men derfor er jeg stadig lidt overrasket over at DDR-styret ikke også kontrollerede interzonenzüge mere end hvad der kan nås på 5 minutter i Schwanheide.

Niels

Foto ukendt sted 1982-1986 - total OT

af Georg Schmidt, mandag 23. marts, 2020, 20:57 (7 dage siden) @ Niels Buch

Hej Niels
Mon ikke du har været med D 436, som gennem det meste af firserne afgik fra Magdeburg 10,20 mod Hamburg.
[image]
Køreplanen 1986-87 hvor man kan følge toget til Ludwigslust, men der står dog til Hamburg så folk vidste udmærket " hvad klokken var slået".
[image]
På en anden plan kan man så følge toget lidt længere, nemlig til Hagenow Land, men så heller ikke længere.
[image]
På det sidste stykke fra Hagenow Land ud til Schwanheide kendte planen ikke D 436, i hvertfald ikke publikumskøreplanen.:-D
[image]
[image]
Her fra Buchfahrplan 1230, hvor man ser det lange ophold i Schwanheide.
M v h
Georg

Foto ukendt sted 1984-1986

af Oversmeden, fredag 20. marts, 2020, 14:07 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Ved at kikke lidt på denne side - Trix-folket - da kan man faktisk finde lidt information om tog D338 (som jeg stærkt antager at billedet viser).
Scroll lidt ned og der kommer også en køreplan fra 1976.
Tidspunkterne passer bare overhovedet ikke med skiltet på perronen. Ingen af de andre viste tog i den gamle plan passer bare tilnærmelsesvis. Omvendt, en køreplan er ingen naturlov og toget kan jo have fået nye tider senere.
Men så kan vi gætte lidt:
Lad os sætte at toget kun stoppede på Friedrichstrasse og Zoo i Berlin.
I så fald er mit bud Zoo, for jeg syntes ikke det ligner Friedrichstrasse (alt for mange høje bygninger og perronhal i det område).

Som jeg har læst, da stoppede interzone-togene ikke efter Berlin; det var direkte til grænsen og lokomotivskift. Grundet perronskiltet, så tvivler jeg noget på at du er ved en grænsestation.

Foto ukendt sted 1984-1986

af Niels Munch @, fredag 20. marts, 2020, 15:07 (10 dage siden) @ Oversmeden

Lokskiftet for disse Interzonenzüge Berlin-Hamburg fandt sted i Büchen, og det var gældende i perioden fra 1973 til "der Wende".

M.v.h.
Niels

Foto ukendt sted 1984-1986

af Portsol2, København, lørdag 21. marts, 2020, 12:26 (9 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har set lidt på Trix-linket. Der findes jo en køreplan, som også indeholder grænsestationen Schwanheide. Tog 338 skal afgå 10.56 og det senere tog 332 skal afgå 13.47. Dette stemmer jo langtfra, men der er også nogle år mellem køreplanens gyldighed og fotoets tidspunkt.
Schwanheide Bahnhof er beskrevet på Wikipedia, hvor det nævnes at grænseoverskridende tog benyttede perronen mellem spor 2 og 3.
Her er måske lidt at bore i, god fornøjelse.

Foto Bf Berlin-Zoologischer Garten 1982

af Niels Munch @, lørdag 21. marts, 2020, 14:25 (9 dage siden) @ Portsol2

Her er måske lidt at bore i, god fornøjelse.


Ovre på Historisches Forum borer man skam videre, senest er dette udsagn fremkommet:

D 338 kørte først fra 1982 ved middagstid til Hamburg. Forud herfor hed middagstoget D 1332. I sommeren 1982 var afgangstidspunktet i øvrigt præcis kl. 13:31 som på billedets togviserskilt.

[image]

Thomas egen "mistanke" om 1982 er således ret sandsynlig.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen