Bane under anlæg - hjælp til identificering af lokomotiv

af Svend @, Storkøbenhavn, lørdag 21. marts, 2020, 21:29 (19 dage siden)

På facebook spørges efter oplysninger om sted og lokomotiv.
Mon ikke mulighederne for svar er større her?!

[image]

--
Svend

[image]

Bane under anlæg - hjælp til identificering af lokomotiv

af Niels Munch @, lørdag 21. marts, 2020, 23:05 (19 dage siden) @ Svend

[image]


Hej Svend,

Et lignende (ikke det samme) foto findes i Hejlesen og Rasmussen m.fl. "Vandelbanen 1897-1957 (Vejle Kulturhistoriske Museum 1987 - ISBN 87-982578-1-1).

Lokomotivet er Henschel 2064/1885 tilhørende entreprenør Carl Jensen, Kolding, der fik anlægsentreprisen Vandel-Grindsted. Lokomotivet, som er et tysk "T 1" (Bn2t 1435 mm, ex KED Erf 1416), kendes også fra samme entreprenørs anlæg af Ryomgaard-Gjerrild.

Lokomotivet er således også afbildet i Asger Christiansen "Gjerrildbanen" (DJK nr. 60, 2017 - ISBN 978-87-87050-14-2).

Endelig har lokomotivet tidligere optrådt i denne tråd.


M.v.h.
Niels

Bane under anlæg - hjælp til identificering af lokomotiv

af Svend @, Storkøbenhavn, lørdag 21. marts, 2020, 23:37 (19 dage siden) @ Niels Munch

Tak for svaret. Jeg har ladet det gå videre.

--
Svend

[image]

Nyt emne

af Spursforever, søndag 22. marts, 2020, 20:04 (18 dage siden) @ Svend

Er der nogen som kan hjælpe med nogle oplysninger vedr. dette foto?
[image]

Nyt emne/lokomotiv

af Niels Munch @, søndag 22. marts, 2020, 21:09 (18 dage siden) @ Spursforever

[image]


Hej 'Spursforever',

Lokomotivet er et af de ret få "lavtgulvslokomotiver", der har kørt i DK. Et af dem er Krauss 7582/1921, se https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19231 . Men det er ikke "dit".

Et foto, der muligvis er taget ved samme sted/anledning, som dit, findes næstnederst på denne side: http://bentsbane.dk/tidlige-flyttelige-industribaner-og-deres-lokomotiver/ .

Dette lokomotiv er sandsynligvis entreprenør Carl Jensens "Dueslaget", Krauss 7583/1919, der også er beskrevet her: http://bentsbane.dk/danmark-anlaeg-af-hartevaerket/ .

Lokomotivet kendes fra flg. andre baneanlæg m.v.: Skive-Vestsalling 1923-24 og Storstrømsbroen ved Orehoved 1934-35, hvor entreprenør Carl Jensen, Kolding, også var aktiv.

Måske har Søren Johannessen, der nok også læser med her, et mere fyldigt CV på lokomotivet?

Denne 785 mm lokomotivtype med forkrøppet ramme og "lavtgulvsførerhus" er udviklet som industrilokomotiv til den tyske sværindustri etc., hvor der ofte ikke var "højt til loftet", et eksempel på oprindelig udformning:

[image]Krauss 1841 eller 1842/1887.


M.v.h.
Niels

Nyt emne/lokomotiv

af Peter Andersen @, Hedehusene, søndag 22. marts, 2020, 22:56 (18 dage siden) @ Niels Munch

Det er formentlig fra Horsens 1926. Og så er bygningen i baggrunden "Slottet" (Horsens Tugthus). Det passer vist også med det halvfærdige normalspor i forgrunden.
Carl Jensen anlagde 2. sporet mellem Daugård og Hatting, men havde ikke noget med stationsflytningen i Horsens at gøre - Det var andre entreprenører.
Til gengæld udførte Carl Jensen et beskæftigelsesarbejde for Horsens kommune med flytning af jord fra arealer langs smalsporbanerne nord for stationen. Det blev kørt ud i Bygholm enge til brug ved vejanlæg. Carl Jensen udførte dog kun jordflytningen, selve vejanlæget blev først udført senere.
Krauss 7193 Kørte ved arbejdet for Horsens kommune fra 29-4-1926 til 24-8-1926.
En af personerne skulle så være Søren Lykke, som har ført tilsynsbogen på dette arbejde.


[image]

--
Peter Andersen

Nyt emne/lokomotiv

af Niels Munch @, søndag 22. marts, 2020, 23:27 (18 dage siden) @ Peter Andersen

[image]


Hej Peter,

For god ordens skyld: "Lykkes Krausser", som du omtaler (Krauss 7193/1915), ses på næstnederste foto her: http://bentsbane.dk/anlaegsarbejde-pa-kolding-havn/ - og er således ikke den på spørgerens foto.

Her yderligere et foto af "Dueslaget":

[image]Krauss 7583/1919 "DUESLAGET" ved Orehoved.

Tilnavnet skyldes angiveligt tilbygningen på førerhusbagvæggen.

M.v.h.
Niels

Nyt emne/lokomotiv

af Søren Johannessen @, mandag 23. marts, 2020, 11:16 (18 dage siden) @ Niels Munch

[image]

En lille kommentar til data fra Alfred Hansens arkiv: Der er efterhånden gået nogle år siden AH samlede og løbende reviderede disse data, så alle oplysninger skal tages med et gran salt. Der er forsket meget siden, bl a af Bent Hansen, Peter Andersen og andre gode folk.
Men i denne sammenhæng er Orehoved og Gåbense nok samme lokation.

Nyt emne/lokomotiv

af Niels Munch @, mandag 23. marts, 2020, 11:57 (18 dage siden) @ Søren Johannessen

Mange tak, Søren!

Bedste hilsener
Niels

Nyt emne/lokomotiv

af Peter Andersen @, Hedehusene, mandag 23. marts, 2020, 12:18 (17 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej.
Efter at have forstørret billedet op, tror jeg ikke det er Horsens Tugthus, man ser, men billedet er lidt uskarpt.
Når man ser på arbejdsstederne for lokomotivet i forbindelse med påklædning mm., tror jeg nærmere, at det kan være DSB's skærvefabrik ved Løsning, som blev anlagt i forbindelse med dobbeltsporanlæget. Jeg har ingen ordentlige billeder af den ved hånden, men husker den svagt fra et skrift fra Henriksen & Kähler, som stod for driften. Efter en avisbeskrivelse var selve fabriken 16 meter høj, så det er en mulighed. En kornsilo er det i hvert fald ikke.

Arbejdssteder for Krauss 7583 iflg. tilsynsbogen.
25-02-1920 – 18-12-1920 Kolding
21-01-1921 – 06-07-1922 Daugård-Hatting - dobbeltspor (de første måneder Løsning, derefter Hedensted)
11-07-1922 – 12-11-1924 Skive m.fl. småbyer (SVJ)
01-07-1926 – 04-11-1926 Rødekro-Løgumkloster banen
01-08-1927 – 29-04-1928 Århus
01-08-1928 – 04-12-1928 Padborg
30-02-1934 – 03-07-1935 Orehoved
07-07-1935 – ? ......... Næstved
Derefter ingen datoer, kun at 1941 var det tilhørende Stürup & Prosch-Jensen (p.t. Rødovre)
Hovedsagelig efter listen over lokomotivets opfyringstider. Hullerne i tiderne er flytninger, værkstedsophold eller manglende arbejde.

--
Peter Andersen

Nyt emne/lokomotiv

af Spursforever, mandag 23. marts, 2020, 19:48 (17 dage siden) @ Peter Andersen

Tak til alle for de mange gode informationer!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen