Østrig 1988, Innsbruck og Feldkirch m.v. (6 fotos)

af Niels Munch, 28/3 2020, 11:00 (1501 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 28/3 2020, 11:24

God middag i Forum,

Tak for den gode modtagelse af mit indlæg "Østrig 1988, Vorarlberg"

ÖBB havde dengang et familietilbud, der passede lige til os (2 voksne & 2 børn). For en ganske billig penge kunne vi i et bestemt antal dage rejse overalt på ÖBBs net, og første tur gik 26.07.1988 fra Bludenz til delstaten Tyrols hovedstad Innsbruck.

På en familieferie skal forholdet mellem "alm. turisme" og "togtosseaktiviteter" nøje afbalanceres, så vi nød den smukke by som fodturister med "Turen går til Østrig" i hånden. Samtidig kunne jeg ud af øjenkrogen registrere, at Innsbruck er en sporvognsby:

[image]Innsbrucker Verkehrsbetriebe (IVB) nr. 35 (ex Bielefeld) på linie 1, Südtiroler Platz 26.07.1988 (nm).

Driften på de metersporede bylinier blev overvejende forestået af Düwag-vogne fra 1957-63 som den viste, købt brugt fra Bielefeld i begyndelsen af firserne. De var egentlig 8-akslede, men midterleddet blev udtaget og i stedet indbygget i de ledvogne, man anskaffede brugt fra Hagen til anvendelse på Stubaitalbahn (STB):

[image]STB nr. 88 (DÜWAG 1961, ex Hagen), Südtiroler Platz 26.07.1988 (nm).

Stubaitalbahn var en metersporet lokalbane fra 1904, elektrificeret med 3 kV 50 Hz ~, men i 1983 "omstrømmet" til 900 Volt = ganske som sporvejen. STB kunne således "hægtes på" bynettet, og til det formål indsatte man brugte toretnings DÜWAG-ledvogne fra Hagen (bygget 1959-61), som den viste, købt allerede 1976. Midterleddet stammede - som nævnt - fra Bielefeld-vognene.

Køreklare DÜWAG-vogne blev efter indsættelsen af Bombardier Flexity Outlook ("Cityrunner") på linierne solgt til Arad i Rumænien og Łódź i Polen. Om materiellet, se: https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzeuge_der_Innsbrucker_Stra%C3%9Fenbahn .

Mit forsigtige forslag om at hvile fødderne under en sporvognstur med STB op i bjergene, hvor der fra banen er en flot udsigt, faldt straks i god jord. Vi stod af i den stille, idylliske by Mutters, hvor vi tæt på kirken holdt sen frokostpause i en hyggelig kro.

[image]Pfarrkirche i Mutters, 26.07.1988 (nm).

[image]STB nr. 88 (DÜWAG 1961, ex Hagen), Mutters 26.07.1988 (nm).

Efter returrejsen med STB gik turen, som nu har resulteret i nærværende bidrag til "Sporvogne i Udlandet", tilbage til Bludenz med ÖBB.

En anden dag, den 28.07.1988 gik togturen til Vorarlbergs hovedstad Bregenz. Her kunne jeg trist konstatere et ret bart areal mellem normalsporene og stationsbygningen, hvor sporene fra den 760 mm Bregenzerwaldbahn (nedlagt 1985) havde ligget. Så det blev til ren fodturisme i byen, da de veteranbaneaktiviteter, man året før havde indledt i den fjerne ende af den nedlagte bane, jo var uden for vor rækkevidde.

Til gengæld blev det til en fin sejltur på Bodensee samt et besøg ved Bregenzer Seebühne, som skulle være den største flydende scene i verden. I f.m. Bregenzer Festspiele 1988 opførte man dér Offenbachs opera "Hoffmanns Eventyr". Blot ikke liiige den dag, vi var der .....

[image]Bregenzer Seebühne 28.07.1988 (nm).

Endelig den 29.07.1988, hvor pigerne endevendte butikkerne i Bludenz, tog sønnike og jeg toget til Feldkirch. Her blev vi på banegården modtaget af en ældre dame, der proklamerede: "Ich bin die Kaiserin von Österreich". Øh nå, vi valgte at besøge byens hyggelige museum m.v., og atter nede på banegården kunne jeg altså ikke dy mig for at fotografere denne (anden) old-timer:

[image]ÖBB ellok 1180.009-1 som "Hofhund" i Feldkirch, 29.07.1988 (nm).

Om lokomotivet siger http://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.php :

Hersteller: Locomotivfabrik Krauss & Comp., Linz an der Donau
Baujahr: 1926
Fabriknummer: 1415
Lebenslauf:
BBÖ 1080.109
→'38 DRB E88 109
→'45 ÖBB 1180.09
→'85 ÖBB 1180 009-1
+01.05.93

Jf. Wikipedia skulle det være bevaret; det overgik i 1993 til ÖBB ErlebnisBahn, der imidlertid lukkede i afvigte årti. Men hvad skete derefter med loket?

Det ret nye ellok bagved er i øvrigt ÖBB 1063.014-3 (SGP 78949/1986).

Så lidt "kratluskeri" blev det dog til, og dengang, før internettets tid, var det begrænset, hvilken jernbanelitteratur man kunne rive sammen til formålet. Dog havde jeg allieret mig med Frank Stenwall udgivelsen "Österreichische Lokomotiven und Triebwagen 1982-01-01". Og det var ikke så ringe .....

Jeg skal nok vende tilbage til Montafonerbahn!


Bedste hilsener
Niels

Østrig 1988, Innsbruck og Feldkirch m.v. (6 fotos)

af K564, 28/3 2020, 15:26 (1501 dage siden) @ Niels Munch

Hej

Også i denne tråd, viser Niels nogle fine foto (kom bare med flere). Selv fik jeg først øjnene op for grænselandet mellem Bayern, Østrig og Norditalien forholdsvis sent. Dette skete for alvor, da min frue forslog en tur til München i 2009. Her så jeg forskellen mellem Bayern og det øvrige Tyskland. Siden er det blevet til rigtig mange ture til Bayern og de byer i Østrig og Norditalien, som grænser op til Bayern.
Innsbruck blev besøgt første gang i september 2009. Düwag vognene var desværre væk, men her er et par foto af afløserne.

[image]
Nr 308 på Südtiroler Platz september 2009.

[image]
Nr 315 på STB på det første stykke af deres egen strækning september 2009.

Jernbanen omkring Innsbruck er jo spændende, da der to strækninger til Tyskland og strækningen op til Brenner passet. Godstogene har tit to maskiner forpå og en skyder bagpå. Her under et par foto fra jernbanerne omkring Innsbruck.

[image]
Rail Pool 186 106 på vej op mod Brenner.

[image]
Talent togsæt i udkanten af Innsbruck 2009.

Hilsner Keld

Østrig 1988, Innsbruck og Feldkirch m.v. (6 fotos)

af Niels Munch, 7/4 2020, 08:45 (1491 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Mange tak for dine supplerende billeder fra Innsbruck, hvor Bombardier Flexity Outlook "Cityrunner" nu præger såvel gadebilledet som Stubaitalbahn. Cityrunners nr. 325, 326 og 351–356 er således udrustet til kørsel på den enkeltsporede Stubaitalbahn (med "Zugleitsystem"). Alle vogne er 5-leddede to-retningsvogne.


M.v.h.
Niels

Østrig 1988, Innsbruck og Feldkirch m.v. (6 fotos)

af Peer Pedersen, 7/4 2020, 20:12 (1491 dage siden) @ Niels Munch

Stubaital bahn og Innsbruck har siden 1967 og frem til 100 års jubilæet i 2004 for Stubaital bahn været et af mine favorit feriemål, jeg har derfor kørt mange gange med de originale tog til endestationen Fulpmes.
Jeg og familien har hver gang boet i Telfes på et hotel der desværre i dag er revet ned, det var bygget samtidig med banens åbning i 1904.
Museums foreningen for Stubaital bahn har til huse i den gamle endestation i Innsbruck, de råder over 2 originale motorvogne der desværre ikke kan befare strækningen mere, men de kører museumstog med et par gamle motorvogne fra sporvogns strækningen til Hall i Tyrol samt en del bivogne fra samme strækning.
Da jeg ikke kan undvære personlig kontakt med mennesker jeg kommer tæt på har jeg haft kontakt til personalet på Stubaital bahn og museums foreningen igen flere år.
[image]

Østrig 1988, Innsbruck og Feldkirch m.v. (6 fotos)

af Peer Pedersen, 7/4 2020, 21:16 (1491 dage siden) @ Peer Pedersen

Så skal det vel lige med at på min modelbane kører denne hjemmebyggede model af dette originale Stubaital bahn tog. Her foran Telfes banegård.
Hotellet på billedet, vi boede på, lå lige op af banegården inden det blev revet ned.
[image][image]

Østrig 1988, Innsbruck og Feldkirch m.v. (+1 arkivfoto)

af Niels Munch, 8/4 2020, 23:02 (1490 dage siden) @ Peer Pedersen

Hej Peer,

Tak for dine inspirerende indlæg. De gamle 3kV vekselstrømsvogne var ganske charmerende, og jeg fristes til at sammenligne:

[image]Tw 1 mit Bw 11, Bw 12 und Bw 13 nach Fulpmes in Mutters. Die Milch wurde damals auch noch per Zug ins Tal gebracht. (08.03.1959) Foto: Gerd Wolff. Eisenbahnstiftung Bildarchiv.

[image]STB nr. 88 (DÜWAG 1961, ex Hagen), Mutters 26.07.1988 (nm).

Den gamle bogiemotorvogn, Tw 1, er i øvrigt bygget i Graz 1904 og er bevaret hos Tiroler Museums Bahnen sammen med bivogn 14.


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak