Stålvalseværket 1995

af HansA, 28/3 2020, 16:35 (1497 dage siden)

Goddag i forummet!
Jeg fandt lige nogle billeder fra en jernbaneudflugt, som jeg deltog i for meget snart 25 år siden, i maj 1995.
Turen gik med Nordisk Jernbane-Klubs norske motorvognstog fra København til Stålvalseværket i Frederiksværk og retur, og der var rundvisning på Stålvalseværket.

Særtoget i Kregme, på vej til Frederiksværk
[image]

Særtoget er ankommet til Stålvalseværket.
Så vidt jeg husker, kunne styrevognen ikke komme med ind på værkets område på grund af de skarpe kurver
[image]

Et par af Stålvalseværkets lokomotiver:
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

og et par af Stålvalseværkets vogne til interne transporter
[image]

[image]

Fri rundvisningen 'inde' på værket:
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

v.h.
HansA

Stålvalseværket 1995

af Niels Munch, 28/3 2020, 18:33 (1497 dage siden) @ HansA

Hej HansA,

Mange tak for interessante billeder!

De 2 lokomotiver er flg.:

DDS 200 Henschel 31107/1965, se: https://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1406157&id=44765&action=portrait .

DDS 215 Jung 13976/1966, se: https://www.rangierdiesel.de/index.php?view=fahrzeuge&object=13976&nav=1406157&... .

Hvem ved, hvad der er blevet af disse maskiner? De findes ikke i Tommy's Henschel- hhv. Jung-lister.


Bedste hilsener
Niels

Stålvalseværket 1995

af Niels Munch, 28/3 2020, 20:43 (1497 dage siden) @ Baumann

det er vel ikke disse 2 man kan se på stråfoto - efter sigende taget i 2019


[image](Et hurtigt og ubearbejdet screendump).

Jo, det er det faktisk, Jung-lokomotivet kendeligt på det asymmetriske førerhus som også på Ole Dinesens foto *her*.

M.v.h. & tak
Niels

Stålvalseværket 1995

af Baumann, 29/3 2020, 15:59 (1496 dage siden) @ Niels Munch

Hvorfor fik denne Jung lokomotiv, sådan førerhus?

Avatar

Stålvalseværket 1995

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 6/4 2020, 14:53 (1488 dage siden) @ Baumann

Hvorfor fik denne Jung lokomotiv, sådan førerhus?

Rangierdiesel.de skriver:
[Spezial-Führerhaus für Stahlwerksbetrieb (linksseitig in der Breite eingezogen, mit Isolierung gegen Hitze)]
[Ausführung wie RK 11 B Jung 13434]

Stålvalseværket 1995

af Baumann, 6/4 2020, 16:48 (1488 dage siden) @ Tommy Nilsson

okay, tak -der røg så min teori vedr førerhuset

[image]
hentet fra LM stål
[image]
fra Scania Danmark

jeg troede, at det havde noget samme princip som lastbiler ved diverse stål forhandler :-)
Mener noget med transport af 10-12 meter stålrør / profiler placeres længere frem, sådan at de ikke rakte for langt bag ud.
Men det var den første tanke jeg havde ....
kan nu også se logikken i det nu.

Stålvalseværket 1995 (+1 foto)

af Niels Munch, 6/4 2020, 18:18 (1488 dage siden) @ Baumann

Hej Baumann,

På Stålvalseværket var der steder, hvor fritrumsprofilet ikke var "så frit", som det burde være. Derfor sås ofte på de damplokkomotiver, værket benyttede, sære indsnit i førerhusene, som f.eks.:

[image]Ex LJ 13 i Hilerød 06.1960 (nm).

M.v.h.
Niels

Avatar

Stålvalseværket 1995

af T. Rithmester @, Struer, 28/3 2020, 21:45 (1497 dage siden) @ Baumann

I august 2017 tog jeg dette billede.

[image]


Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak