Schweiziske stikprøver 1988 (5 fotos, 1 skitse)

af Niels Munch, 5/11 2020, 19:21 (1268 dage siden)

Her i disse stressende præsidentvalgtider virker lidt nørklen med gamle togbilleder beroligende, og det deler jeg gerne med forum. Thi familieferien til Vorarlberg i Østrig 1988, der ikke var tilrettelagt som togferie, beredte os lidt Schweiz-oplevelser, idet et par smutture over grænsen ved Feldkirch "tilfældigvis" berørte banerne i den schweiziske kanton Appenzell.

Kantonen Appenzell består af de 2 delkantoner Innerrhoden (katolsk, hovedby Appenzell) og Ausserrhoden (reformeret, hovedby Herisau). Og apropos valg: Kantonale anliggender, der kræver folkeafstemning, bliver stadig i Innerrhoden afgjort ved håndsoprækning af de stemmeberettigede, der fysisk er mødt op på torvet i Appenzell. Det var også i Innerrhoden, at kvinder i 1990 fik stemmeret; det havde de fået i det øvrige Schweiz allerede 1971 (!).

Hjemmefra havde jeg læst en smule om de metersporede Appenzeller Bahn, AB (strækningen Gossau-Herisau-Appenzell-Wasserauen) og St. Gallen-Gais-Appenzell (SGA) banen med sidestrækningen Gais-Altstätten. Første stop i Schweiz blev Altstätten Stadt:

[image]SGA tandhjulsmotorvogn ABDeh 4/4 nr. 8 klar til afgang mod Gais, Altstätten Stadt 23.07.1988 (nm).

Den 7,65 km lange sidebane er fortsat tandhjulsstrækning (max. 160 ‰). Motorvognen er én af 3, ABDeh 4/4 nr. 6 - 8, leveret i 1953, og de ældre vogne er "traditionsvogne", der i dag i restaureret stand passes af Verein Appenzeller Bahnen.

[image]SGA ABDeh 4/4 nr. 8 ankommer i Gais, 23.07.1988 (nm).

I Gais er der tilslutning til SGA-tog mod Appenzell hhv. St. Gallen:

[image]SGA Pendelzug i Gais, 23.07.1988 (nm).

Pendeltoget, leveret i 1981, består forrest af styrevognen ABt nr. 114 og bagerst mortorvognen BDeh 4/4 nr. 14. Underlitra "h" afslører tandhjulsdrev, idet der dengang stadig var et stykke tandstangspor ved St. Gallen. Denne pendeltogtype er siden indsat på Altstätten-banen efter udrangeringen af SGA ABDeh 4/4 nr. 6 - 8. Mellemvognen er "blot" en ordinær leichtstahl personvogn forsynet med styreledning, højttaler, stopadvisering, fjernbetjente døre og harmonika. Derfor måske lidt "stilforvirring".

SGA og AB havde haft fælles direktion siden 1970, men blev egentlig fusioneret pr. 01.01.1988 til "Appenzeller Bahnen" (AB), så vi futtede til Appenzell, hvor der hverken var togtid eller folkeafstemning, og derfra videre til AB-endestationen i turistområdet Wasserauen, hvor de bl.a. har god is.

På tilbagevejen nåede vi næsten en krydsning:

[image]AB ABe 4/4 nr. 44 med pendeltog i Weissbad mod Wasserauen, 23.07.1988 (nm).

Pendeltoget med motorvogn ABe 4/4 nr. 44 er fra 1949 og består desuden af personvogn AB B 8 og post- og pakstyrevognen AB DZt 65. Dette togsæt kom sammen med et søster-pendeltog i 1995 til Barcelona, hvor de i en periode kørte hos Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya som Serie 8000 på Línia Llobregat-Anoia.

Nede ad bakken forsvinder mod Appenzell et AB pendeltog BDe 4/4 II leveret 1986, samme år som banens 100-års jubilæum. Pendeltoget er bygget over samme læst som SGA-pendeltoget, men uden tandhjulsmekanik, da AB er ren adhæsionsbane.

[image]AB Pendelzug BDe 4/4 II nr. 31-33 og ABt nr. 131-133 bygget af SIG/FFA/BBC 1986.

Jeg vil runde denne lille tur af med endnu et besøg i hyggelige Altstätten Stadt, hvor toget indtil 1975 fortsatte ad sporvejens spor gennem byen de 1,6 km til Altstätten SBB. Her kørte SGA indtil 1973 i flæng med bysporvognene fra Rheintalische Verkehrsbetriebe (RhV), der da blev nedlagt.

[image]SGA ABDeh 4/4 nr. 8 med 1. kl. personvogn (!) tilkoblet, Altstätten Stadt 25.07.1988 (nm).

Efter Altstätten og ca. 40 km var vi så tilbage i Bludenz [A]. I det hele taget kan en ekspedition til disse egne, hvor man hele tiden venter at møde en blå Milka-ko, anbefales, også i dag, selv om jernbanemateriellet siden 1988 er betragteligt fornyet, og SGA-hovedstrækningen nu er ren adhæsionsbane.

Der kan komme flere schweiziske stikprøver, hvis I synes.


Bedste hilsener
Niels

Schweiziske stikprøver 1988 (5 fotos, 1 skitse)

af Anders ⌂, Copenhagen, 5/11 2020, 19:36 (1268 dage siden) @ Niels Munch

Hej Alle

AHHHHH Skønne billeder fra Altstätten hvor jeg boede i et år og besøgte den lille station hyppigt. Herfra snoede banen sig op ad bjerget mod Appenzell via en strækning med tandstang. Det gav et herligt klonk når tænderne ramte. Smukt sted med smalspor og gamle el-motorvogne på især denne strækning.

Nåe ja, så havde de jo også en god bitter til kolde dage... men det er jo en ganske anden historie.

Tak for gensynet

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Schweiziske stikprøver 1988 (+1 foto)

af Niels Munch, 5/11 2020, 21:25 (1268 dage siden) @ Anders

Hej Anders,

Hvis du evt. "er kommet til" at tage billeder på og omkring Altstätten-Gais banen og SGA m.v., er du mer' end velkommen til at hænge dem på denne tråd!

Det gælder naturligvis også andre forumdeltagere.

[image]Altstätten: Gätziberg mit Altstätten-Gais-Bahn, im Hintergrund das Rheintal mit Blick auf Vorarlberg.
Staatsarchivs St. Gallen. Signatur: ZMA 18/03.08-31.

Tandhjulsmotorvognen er ABDeh 4/4 nr. 6 (dengang BCFeh 4/4 nr. 6) i opr. creme/grøn bemaling og med "2. & 3. kl."


Bedste hilsener
Niels

Schweiziske stikprøver 1988 (+1 foto)

af Anders ⌂, Copenhagen, 5/11 2020, 21:36 (1268 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak... men jeg mindes ikke at have kamera den gang. 1992.

Jeg besøgte også Rheinregulierung banen. En industribane langt Rheinens nordlige ende ved udløbet som grænsen imellem Østrig og Schweiz. Da fik jeg da et foto af Simplex loket "Juno".

Den bane er i øvrigt museumsbane i dag.

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Schweiziske stikprøver 1988 - fortsæt endelig!

af Lars Henning Jensen, 5/11 2020, 23:01 (1268 dage siden) @ Niels Munch

Tak for endnu et spændende og informativt indlæg fra din hånd, Niels!

Fortsæt endelig :-)

P.f.t!

Mh LH

Schweiziske stikprøver 1988 - ny med nyt materiel

af XAL Olesen, 9/11 2020, 11:44 (1264 dage siden) @ Niels Munch


Efter Altstätten og ca. 40 km var vi så tilbage i Bludenz [A]. I det hele taget kan en ekspedition til disse egne, hvor man hele tiden venter at møde en blå Milka-ko, anbefales, også i dag, selv om jernbanemateriellet siden 1988 er betragteligt fornyet,

Bedste hilsener
Niels

Hej Niels

Togmateriellet er blevet kraftigt opdateret på det sidste. I sommeren 2019 var min plan at køre med SOBs efterhånden noget bedagede - men særdeles vedligeholdte - persontog (loko + vogne) fra St. Galten til Ziegelbrücke. Desværre var der banearbejde mellem St. Galten og Gossau SG så i stedet for en togbus kørte jeg lige omvejen over Appenzell med AB. Helt nye tog gennem et fantastisk landskab. Og I selve Appenzell var der tid til lidt frisk luft og lift fotos da toget ikke var gennemgående til Gossau. Så her er lidt billeder at ABs nye togsæt på strækningen. Her er toget fra St. Gallen på Appezell Station den 29/7 2019

[image]

Appenzell Station hvorfra der tog i tre retninger:

[image]

Og landskabet er meget smukt om sommeren. Vil tage turen igen når sneen ligger dybt over det hele.

[image]

Et lille PS til sidst. Hvis man gerne vil se ældre jernbanemateriel på privatbanerne skal man skynde sig. Overalt liver der indsat nyt materiel (togsæt) i et højt tempo. Et eksempel er Waldenburgbahn der er ved at blive omlagt fra sporvidden 750 mm til 1.000 mm.

Schweiziske stikprøver 1988 - ny med nyt materiel

af Niels Munch, 9/11 2020, 12:32 (1264 dage siden) @ XAL Olesen

Hej Glenn,

Tak for dit fine supplement. Dit tog er et af 7 nye STADLER TANGO-tog, der i 2017 blev anskaffet til strækningen Trogen–St. Gallen–Appenzell på den såkaldte "Durchmesserlinie". Denne linie kom i stand dels efter fusionen mellem Trogener Bahn (TB) og Appenzeller Bahnen (AB) i 2006, dels ved en strækningsomlægning i 2018 i St. Gallen, hvor de to baner blev driftmæssig forbundet og den sidste bid tandstangstrækning på SGA forsvandt.

På ferien i 1988 besøgte vi også St. Gallen, som jeg vender tilbage til i et særskilt indlæg.


Bedste hilsener
Niels

Schweiziske stikprøver 1988 - ny med nyt materiel

af K564, 9/11 2020, 15:35 (1264 dage siden) @ Niels Munch

På ferien i 1988 besøgte vi også St. Gallen, som jeg vender tilbage til i et særskilt indlæg.


Bedste hilsener
Niels

Hej Niels

Det ser vi frem til.

Hilsner Keld

Schweiziske stikprøver 1988 - ny med nyt materiel

af XAL Olesen, 9/11 2020, 15:26 (1264 dage siden) @ XAL Olesen


Et lille PS til sidst. Hvis man gerne vil se ældre jernbanemateriel på privatbanerne skal man skynde sig. Overalt liver der indsat nyt materiel (togsæt) i et højt tempo. Et eksempel er Waldenburgbahn der er ved at blive omlagt fra sporvidden 750 mm til 1.000 mm.


Rettelse: Waldenburgerbahn.

Kan ses her:

https://www.bahnonline.ch/3579/140-jahre-waldenburgerbahn/

https://www.blt.ch/fileadmin/user_upload/PDF_Content/WB/Linie_19_Ausgabe_2_2020.pdf

Og så et par billeder af egen produktion fra 26. december 2019 her på Liestal Bahnhof. Til venstre ses de indledende arbejder til omsporingen samt bedre gennemkørselsforhold for SBB.

[image]

Her fra Waldenburger Bahnhofs remise og værksteder.

[image]

Og så tilsidst en afgangstavle på Liestal Bahnhof. En by med ca. 14.000 indbyggere. Alligevel er der ICE til Berlin:

[image]

Schweiziske stikprøver 1988 - nu med nyt materiel (BLT)

af Niels Munch, 21/12 2022, 14:11 (492 dage siden) @ XAL Olesen

Baselland Transport (BLT) har pr. 11.12.2022 indledt regulær trafik på den omsporede Waldenburgerbahn med en flåde af 7-delte lavgulvs Tramlink LRV fra Stadler Valencia:

[image]
(Pressefoto BLT/Stadler).

Uddybende illustreret kilde (engelsk): https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/trams-reach-waldenburg-as-regauged-l... .
(Fordrer sign-in, registrering er gratis).

M.v.h.
Niels

Schweiziske stikprøver 1988 (epilog)

af Niels Munch, 21/11 2020, 19:22 (1252 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 21/11 2020, 19:54

Med bortfaldet af den sidste bid tandstang på SGA-hovedstrækningen ved St. Gallen og anskaffelse af nyt Stadler-materiel blev tandhjuls-pendeltogene fra 1981, SGA BDeh 4/4 11-15 og ABt 111-115 overflødige og købt favorabelt af østrigske Achenseebahn i Jenbach i 2018.

Achenseebahn havde ambitioner i regionaltrafikken og ønskede sig både forlænget og elektrificeret samtidig med, at man ville opretholde den hidtidige turisttrafik med damplokomotiverne. Den moderne trafik tænktes således gennemført med de 5 ex SGA tandhjuls-pendeltog, som man forestillede sig indrettet til hybriddrift, såfremt elektrificering af banen ikke skulle lykkes.

Men det var nok en for stor mundfuld; Achenseebahn gik i insolvens, og kurator har sat SGA-pendeltogene på net-auktion, der løber lige nu: https://www.edikte.org/Listing/Details/4399696/FFA-SLA-Steuer-und-Triebwagen-ID-015AB .

Spændende, om gode, gamle Achenseebahn, der råder over Østrigs ældste driftsklare damp-tandhjulslokomotiver, på en eller anden måde kan overleve.

De lignende tandhjuls-pendeltog fra 1989, BDeh 4/4 16-17 og ABt 116-117 anvendes stadig af Appenzeller Bahnen på stikbanen Gais-Altstätten.


M.v.h.
Niels

Omsporing på 13,1 km for 2,1 mia. i Schweiz!

af XAL Olesen, 24/3 2021, 16:45 (1129 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

Her er lige de sidste opdateringer. Jeg var da glad for at jeg nåede et se en velfungerende lokalbane med velplejet materiel og strækning før det hele skulle ændres.

https://www.lok-report.de/news/europa/item/24011-schweiz-umspurungen-teil-1-waldenburge...

https://www.lok-report.de/news/europa/item/7687-schweiz-die-blt-beschafft-zehn-neue-fah...

https://www.blt.ch/neubau-wb/das-projekt.html

Den største respekt for BLS og SBB der har sat gang i ovenstående projekt. Men hvorfor man ikke omlægger 750 mm til 1.435 mm i stedet for 1.000 mm så "lokalbanen" kan køre til Basel m.m. undrer mig. Men jeg er ikke ingeniør eller ansat hos Banedanmark :-P

Mvh
XAL Olesen

Omsporing på 13,1 km for 2,1 mia. i Schweiz!

af Svend, Storkøbenhavn, 24/3 2021, 17:20 (1129 dage siden) @ XAL Olesen


Den største respekt for BLS og SBB der har sat gang i ovenstående projekt. Men hvorfor man ikke omlægger 750 mm til 1.435 mm i stedet for 1.000 mm så "lokalbanen" kan køre til Basel m.m. undrer mig. Men jeg er ikke ingeniør eller ansat hos Banedanmark :-P

Banedanmark ...er de også med der?

Omsporing på 13,1 km for 2,1 mia. i Schweiz!

af XAL Olesen, 24/3 2021, 17:44 (1129 dage siden) @ Svend


Den største respekt for BLS og SBB der har sat gang i ovenstående projekt. Men hvorfor man ikke omlægger 750 mm til 1.435 mm i stedet for 1.000 mm så "lokalbanen" kan køre til Basel m.m. undrer mig. Men jeg er ikke ingeniør eller ansat hos Banedanmark :-P

Banedanmark ...er de også med der?

De kunne helt sikkert komme med en alternativ vurdering hvis de har folk nok. Det ser det dog ikke ud til det i øjeblikket:

I weekenden havde Banedanmark to ledige job til noget skinnearbejde på Sjælland. HHv. mod syd og mod vest.

Mvh
XAL Olesen

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak