Julekalenderen 2020, 3. december

af Lars Henning Jensen, 3/12 2020, 07:58 (1241 dage siden)

God morgen!

Som aftalt brugte jeg min "stille aften" til at gennemse ældre billeder for at finde en god opgave til dagen i dag.
Vi har jo ofte haft "udlands-gæt", hvilket jeg ved, at mange - herunder jeg selv - finder stor fornøjelse i, og året i år er da også startet med to af slagsen.

Men som de fleste vil erindre, fremkalder disse opgaver fra tid til anden lettere forurettede "øf" fra enkelte forumdeltagere, der vil have "mere dansk", så for at redde deres julehumør og i håbet om forståelse og tilgivelse for senere udlands-udfordringer, skal vi her på julemånedens 3. dag have et dansk gætte-billede.

[image]

Billedet er taget på en privat udflugt i maj 2009, og spørgsmålet er enkelt: Hvor er vi?

Jeg tager på arbejde om lidt, men jeg vil kigge med i løbet af dagen, når tiden tillader det. Og der kommer et "hjælpe-billede" i eftermiddag, hvis opgaven ikke er løst inden da.

Meeen, mon ikke de kloge og kvikke hoveder i dette forum nok skulle kunne klare opgaven ...;-)

Mh
LH

Julekalenderen 2020, 3. december

af Krabsen, 3/12 2020, 08:39 (1241 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Det hele skyldes en ordblind skiltemaler - butikken hedder retteligen "Kwik spor"

(undskyld.. :-P )

Julekalenderen 2020, 3. december

af Niels Munch, 3/12 2020, 09:23 (1241 dage siden) @ Lars Henning Jensen

[image]


"Vi stiller det lige her, mens vi henter øl."

Avatar

Julekalenderen 2020, 3. december

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/12 2020, 10:32 (1241 dage siden) @ Lars Henning Jensen

[image]


Interessant foto af en lidt atypisk sikret overkørsel, der blev nedlagt mellem 11. december 2012 og 31. januar 2013. Det "atypiske" består i signaleringen mod sidevejen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Julekalenderen 2020, 3. december

af Jens Toft Ingemann, 3/12 2020, 10:36 (1241 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke der er tale om denne overkørsel, som her er fotograferet med en tidligere generation af overkørselsanlæg?[image]

Julekalenderen 2020, 3. december

af Gert, Aalborg, 3/12 2020, 11:13 (1241 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke vi er nordenfjords?

Julekalenderen 2020, 3. december

af Lars Henning Jensen, 3/12 2020, 12:12 (1241 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Meeen, mon ikke de kloge og kvikke hoveder i dette forum nok skulle kunne klare opgaven ...;-)

Jo da - selvfølgelig :-)

Thomas og Jens er tæt på at være i mål, men hvem der kommer først med navnet på lokaliteten ...

Flot billede i øvrigt, Jens - første gang jeg var på stedet, var der endnu de gamle manuelle bomme, men den dag desværre ingen E-maskine. Når jeg kommer fra arbejde en gang sidst på eftermiddagen, uploader jeg det 2009-billede fra samme vinkel, som jeg ville have brugt som hjælpe-billede, men som åbenbart ikke bliver nødvendigt som sådant.

Og ja, Niels, det kunne være forklaringen på overkørselssignalet foran købmanden. Og jeg kender en sikringsmontør i Herning, som sagtens kunne finde på den slags :-D (der er utvivlsomt andre her i dette forum, der ved, hvem jeg mener ...)

Mh
LH

Julekalenderen 2020, 3. december

af Fwronah, 3/12 2020, 12:44 (1241 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Meeen, mon ikke de kloge og kvikke hoveder i dette forum nok skulle kunne klare opgaven ...;-)


Jo da - selvfølgelig :-)

Thomas og Jens er tæt på at være i mål, men hvem der kommer først med navnet på lokaliteten ...

Overkørslen i Øster-Doense?

Julekalenderen 2020, 3. december - GÆTTET

af Lars Henning Jensen, 3/12 2020, 13:55 (1241 dage siden) @ Fwronah

Meeen, mon ikke de kloge og kvikke hoveder i dette forum nok skulle kunne klare opgaven ...;-)


Jo da - selvfølgelig :-)

Thomas og Jens er tæt på at være i mål, men hvem der kommer først med navnet på lokaliteten ...


Overkørslen i Øster-Doense?


Helt korrekt, så du er dagens vinder (om end vist godt hjulpet af Thomas og Jens ;-))!

Yderligere bemærkninger følger, når jeg kommer hjem ...:-)

Mh
LH

PS: Kan du ikke identificere dig med et rigtigt navn, evt. blot fornavn eller efternavn? "Fwronah" kan man slet ikke udtale. Du er jo "gammel" forumdeltager, og jeg vil ikke udelukke, at du tidligere har underskrevet et indlæg med navn, og at det så her blot er gået lidt stærkt ...

Julekalenderen 2020, 3. december - GÆTTET

af Fwronah, 3/12 2020, 16:33 (1241 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Meeen, mon ikke de kloge og kvikke hoveder i dette forum nok skulle kunne klare opgaven ...;-)


Jo da - selvfølgelig :-)

Thomas og Jens er tæt på at være i mål, men hvem der kommer først med navnet på lokaliteten ...


Overkørslen i Øster-Doense?

Helt korrekt, så du er dagens vinder (om end vist godt hjulpet af Thomas og Jens ;-))!

Yderligere bemærkninger følger, når jeg kommer hjem ...:-)

Mh
LH

PS: Kan du ikke identificere dig med et rigtigt navn, evt. blot fornavn eller efternavn? "Fwronah" kan man slet ikke udtale. Du er jo "gammel" forumdeltager, og jeg vil ikke udelukke, at du tidligere har underskrevet et indlæg med navn, og at det så her blot er gået lidt stærkt ...

Jeg hedder Frederik ;-)
Jeg ser frem til at åbne lågen i morgen :-D

Julekalenderen 2020, 3. december - GÆTTET

af Lars Henning Jensen, 3/12 2020, 18:32 (1241 dage siden) @ Fwronah

Jeg hedder Frederik ;-)
Jeg ser frem til at åbne lågen i morgen :-D


Fint, Frederik - og vi glæder os til at se, hvad du finder til os! :-)
Mh
LH

Julekalenderen 2020, 3. december - EPILOG

af Lars Henning Jensen, 3/12 2020, 18:59 (1241 dage siden) @ Lars Henning Jensen

God aften!

Jeg lovede et ekstra billede - mit hjælpe-billede, som der slet ikke blev brug for, men som er taget samtidig med billedet af "Kwik Spor" butikken i maj 2009 i ca. sammen retning som Jens' E-maskinebillede 24 år tidligere ...

[image]

Butikken har en fortid som brugsforening, og pudsigt nok - og ganske OT - var min nabo i Hadsund i 2009, da jeg tog billederne, den sidste brugsuddelers søn.

Første gang, jeg besøgte stedet var i 1978, hvor jeg som 15-årig og i sagens natur uden kørekort fik lokket mine forældre til at køre en tur langs banen fra Randers til Aalborg, så jeg kunne se på nogle af de stationer, som havde mistet persontrafikken. Vi startede i Bjerregrav og fortsatte via Fårup, Onsild og Doense til Svenstrup. Jeg tog også nogle få billeder undervejs, men set i bakspejlet, var udbyttet på den front noget magert. Til gengæld fik vi en spændende snak med de stedlige stationsbestyrere, som beredvilligt fortalte den unge videbegærlige knægt om deres arbejde og sikringsanlæggene.

Doense var på det tidspunkt primært betjent aht. den manuelle overkørsel i sydenden, men fungerede da samtidig som "mellemblok" på strækningen mellem Hobro og Arden (eller Skørping, når Arden var ubetjent). Der var ingen transversaler, ingen U-signaler, men til gengæld sidespor til Rockwool udgående fra det sydgående hovedspor. Sidesporet betjentes af rangertræk fra Hobro ad venstre spor i retning mod Doense.

Stationsbestyreren fortalte, at station før anlægget af dobbeltsporet havde mekanisk sikringsanlæg med centralapparatet placeret i et muret signalhus på perronen lige nord for stationsbygningen. I forbindelse med anlægget af dobbeltsporet fik stationsbygningen tilføjet en karnap, og der blev opstillet et nyt fint elektromekanisk centralapparat (46-anlæg), formentlig som det i Skørping. Men det blev aldrig taget i brug. Man klarede sig med tilføjelser på det mekaniske anlæg, indtil man nogle år senere installerede et 53-anlæg med vippenøgler som det i Ellidshøj. Dette anlæg var i brug, indtil stationen blev nedlagt, overkørslen automatiseret, og den sikringsmæssige dækning af sidesporet – nu på fri bane – overgik til et særligt til Doense og Bjerregrav konstrueret betjeningssystem, baseret på 76E-telefoner. Men det er en helt anden historie.

God aften til alle!

Mh
LH

Julekalenderen 2020, 3. december - EPILOG

af Niels Munch, 3/12 2020, 21:06 (1241 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Fin gætter, L.H. Men Kwik Spar overlevede ikke nedlæggelsen af overkørsel 427.

Bedste hilsener
Niels

Julekalenderen 2020, 3. december - EPILOG 2

af Lars Henning Jensen, 7/12 2020, 23:50 (1237 dage siden) @ Lars Henning Jensen

God aften!

I min søgen efter noget helt andet, fandt jeg mine sparsomme billeder fra besøget på en række stationer mellem Randers og Aalborg tilbage i ikke 1978, som jeg først havde antaget, men snarere 1980-81 - 8 billeder ialt. Originalkvaliteten er ikke noget at "råbe hurra for", og scanningerne er lavet hurtigt og blot rettet lidt op, men her får I dem altså, inden vi helt glemmer emnet:

[image]
Bjerregrav station og overkørsel med bomme og bomdrev af meget enkel konstruktion

[image]
Bjerregravs centralapparat

[image]
Fårup station - endnu med pakhus

[image]
Fårups centralapparat, som jeg mange år senere var med til at afhente og flytte til Mariager

[image]
Onsild station - nedlagt og tom, men tjenesteboligen til højre var beboet.

[image]
Doense station - den kvadratiske bygning mellem stationsbygningen og pakhuset er det tidligere signalhus

[image]
Doenses centralapparat

[image]
Arden station - formentlig ubetjent den dag, så intet interiørbillede ...

Jeg ved, at vi også besøgte Svenstrup station og fik en snak med stationspasseren (en - syntes jeg dengang - ældre dame), men jeg har sært nok ingen billeder taget.

Disse var ordene for denne gang ...

Mh
LH

Julekalenderen 2020, 3. december - EPILOG 2

af Ulrik D, Sdr. Onsild, Hobro, 8/12 2020, 00:14 (1237 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Herligt LH!
Tusind tak!!!

Avatar

"Betjeningssystem" sidespor på fri bane Doense & Bjerregrav

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/12 2020, 10:42 (1217 dage siden) @ Lars Henning Jensen

indtil man nogle år senere installerede et 53-anlæg med vippenøgler som det i Ellidshøj. Dette anlæg var i brug, indtil stationen blev nedlagt, overkørslen automatiseret, og den sikringsmæssige dækning af sidesporet – nu på fri bane – overgik til et særligt til Doense og Bjerregrav konstrueret betjeningssystem, baseret på 76E-telefoner


Er der nogen, der kan bidrage med oplysninger om det nævnte "betjeningssystem baseret på 76E-telefoner"?

For god ordens skyld anføres, at jeg ikke har gennemset DJK's blad Jernbanen eller SIN vedrørende emnet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

"Betjeningssystem" sidespor på fri bane Doense & Bjerregrav

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/12 2020, 16:19 (1217 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

indtil man nogle år senere installerede et 53-anlæg med vippenøgler som det i Ellidshøj. Dette anlæg var i brug, indtil stationen blev nedlagt, overkørslen automatiseret, og den sikringsmæssige dækning af sidesporet – nu på fri bane – overgik til et særligt til Doense og Bjerregrav konstrueret betjeningssystem, baseret på 76E-telefoner

Er der nogen, der kan bidrage med oplysninger om det nævnte "betjeningssystem baseret på 76E-telefoner"?

Kirk model 76E (DK80):

[image]

Jeg tro vores vittige ven mener, at "sikringsanlægget" bestod af DSBs interne telefonsysten med de viste apparater og at man ringede meldinger om afgang til næste station via disse telefoner. En "moderne" udgave af de gamle klokkesystemer.

"Betjeningssystem" sidespor på fri bane, TMM

af Søren Johannessen, 27/12 2020, 17:26 (1217 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Ja, der fandtes instruksmateriale, så vidt jeg husker i SIN V. Men jeg har desværre for længst udskiftet siderne i min udgave... ;-) - desuden har jeg ikke adgang til en scanner.
Men du ved sikkert bedre end jeg hvor alle historiske udgaver kan findes på nettet.
Jeg ville søge i udgaver fra ca. 1990-95.
Og nej, det var ikke almindelige 76E-telefoner som nogle mener. Det var en særlig udgave (såkaldte printertelefoner), der var i samme stil, men var noget bredere, idet der var indbygget en termo-printer til højre for tastaturet. Jeg mener at der bl a stod printertelefoner i både Ab, Øster Doense og Hb m fl.
Udstyret blev brugt til andet end sidespor på strk. Rd-Ab, bl a til div. fejlmeldinger, “ude af normalstilling”, samt bortkobling af automatisk tænding for en række ovk. Endvidere formelding til en række af daværende stationer på strækningen. Sidesporene kunne oplåses via udstyret, hvorved dækningssignalerne blev slået på stop.
Årsagen til at vi benyttede det såkaldte TMM-udstyr, der var udviklet af det daværende JTAS til fjernstyring af f eks pumper, vandværker og vindmøller, var at strækningen var en af de allersidste hvor vi ikke havde eget DSB-strækningskabel til rådighed til vores normale løsninger for den slags kommunikation mod fri bane. Udstyret kunne enten køres som “dial-up”, d v s via en alm. abb.-linie, eller via en fast opkoblet, lejet linie.
Jeg har mere indsigt i det tekniske, end i det trafikale, men spørg endelig, hvis der er noget du vil vide. Jeg har vist stadig manualer og reservedele i kælderen... :-)

Mvh
Søren

"Betjeningssystem" sidespor på fri bane, TMM

af Lars Henning Jensen, 27/12 2020, 22:08 (1217 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Thomas

Ja, der fandtes instruksmateriale, så vidt jeg husker i SIN V. Men jeg har desværre for længst udskiftet siderne i min udgave... ;-) - desuden har jeg ikke adgang til en scanner.
Men du ved sikkert bedre end jeg hvor alle historiske udgaver kan findes på nettet.
Jeg ville søge i udgaver fra ca. 1990-95.
Og nej, det var ikke almindelige 76E-telefoner som nogle mener. Det var en særlig udgave (såkaldte printertelefoner), der var i samme stil, men var noget bredere, idet der var indbygget en termo-printer til højre for tastaturet. Jeg mener at der bl a stod printertelefoner i både Ab, Øster Doense og Hb m fl.
Udstyret blev brugt til andet end sidespor på strk. Rd-Ab, bl a til div. fejlmeldinger, “ude af normalstilling”, samt bortkobling af automatisk tænding for en række ovk. Endvidere formelding til en række af daværende stationer på strækningen. Sidesporene kunne oplåses via udstyret, hvorved dækningssignalerne blev slået på stop.
Årsagen til at vi benyttede det såkaldte TMM-udstyr, der var udviklet af det daværende JTAS til fjernstyring af f eks pumper, vandværker og vindmøller, var at strækningen var en af de allersidste hvor vi ikke havde eget DSB-strækningskabel til rådighed til vores normale løsninger for den slags kommunikation mod fri bane. Udstyret kunne enten køres som “dial-up”, d v s via en alm. abb.-linie, eller via en fast opkoblet, lejet linie.
Jeg har mere indsigt i det tekniske, end i det trafikale, men spørg endelig, hvis der er noget du vil vide. Jeg har vist stadig manualer og reservedele i kælderen... :-)

Mvh
Søren


Nåe, så huskede jeg ikke helt forkert ;-)

Jeg har selv oplevet salig otass S.P. Laursen (dengang godt nok avanceret til tkl) betjene telefonapparatet i Hobro under afvigelse af talrige eder og forbandelser - og der skulle godt nok mange tastetryk til, med mange muligheder for fejltastning ...
Men systemet som sådant var da vældig smart og enkelt, hvilket S.P. utvivlsomt også var enig i, men for ham hvor tankerne ofte var lysår forud for pegefingeren, var det lidt af en udfordring :-)

Mh
LH

PS: Tak, Søren, for den tekniske redegørelse!
I øvrigt: Var det en termoprinter? Jeg erindrer den som en lille matrixprinter, men har kun betragtet den i brug, ikke "haft fingrene i teknikken" ...

"Betjeningssystem" sidespor på fri bane, TMM

af Søren Johannessen, 27/12 2020, 22:47 (1217 dage siden) @ Lars Henning Jensen

PS: Tak, Søren, for den tekniske redegørelse!
I øvrigt: Var det en termoprinter? Jeg erindrer den som en lille matrixprinter, men har kun betragtet den i brug, ikke "haft fingrene i teknikken" ...

Ja men selv tak, Lars Henning... :-)

Ja, det var en termoprinter; nemlig en matrix-termoprinter... ;-)
- men ikke en matrix-nåleprinter..., det sidste tror jeg er det de fleste forstår, når man blot siger matrixprinter...
Med fare for at lyde skolemesteragtig: termo- eller nåle-, refererer til måden farvningen af papiret sker på (termofølsomt papir eller elektromagneter, der aktiverer stålnåle, der rammer et farvebånd) mens matrix- eller ej, refererer til den måde den enkelte karakter dannes (matrix: karakteren dannes af prikker, placeret i en matrix, ej matrix: som en gammeldags skrivemaskine, med en hammer med en hel karakter).
Printertelefonen havde ingen billedskærm. Alle modtagne meddelelser kom ud på en "kassebon". Lidt lis'som en gammeldags fjernskriver... blot simplere.

Mvh
Pedanten Søren

"Betjeningssystem" sidespor på fri bane, TMM

af ivar, 28/12 2020, 00:08 (1217 dage siden) @ Søren Johannessen

Det må du lige forklare.

Man tager en nogenlunde standardtelefon med numerisk tastatur, der genererer en printet meddelelse i den anden ende. Er vi ude i klartekst eller er det noget telegrafagtigt - der er jo folk herinde der stadig kan huske A og X.

mvh
-ivar

"Betjeningssystem" sidespor på fri bane, TMM

af Søren Johannessen, 28/12 2020, 12:36 (1216 dage siden) @ ivar

Det må du lige forklare.

Man tager en nogenlunde standardtelefon med numerisk tastatur, der genererer en printet meddelelse i den anden ende. Er vi ude i klartekst eller er det noget telegrafagtigt - der er jo folk herinde der stadig kan huske A og X.

mvh
-ivar

Nej, Ivar, jeg skriver jo netop, at der ikke var tale om en alm. 76E-telefon, sådan som andre herinde skriver. Printertelefonen ligner blot en sådan, i ydre design. Indeni er den ganske anderledes, bl a med et indbygget modem.
Printertelefonen var placeret der, hvorfra man ønskede at kommunikere (stationskontoret eller FC) mens der var anbragt en TMM-boks, indeholdende en simpel datamat og et modem, dertil, hvor man ønsker at kommunikere (understationen, f eks et sikringsanlæg eller ovk).
Fra printertelefonen kan der indtastes op til 4 ordrer, og modtages op til 8 indikeringer (tilbagemeldinger), til/fra hver enkelt TMM-boks, som enten kan være en man ringer op til, som en alm. fastnettelefon (dial-up), eller som der er konstant forbindelse til, via en fast (evt lejet) telefonforbindelse.
Der var derfor blot tale om en meget simpel form for fjernstyringssystem, som vi ville kalde det ved DSB/Banedk.
Systemet er ikke fejl-sikkert, det vil bl a sige ikke selvovervågende, og kan derfor ikke benyttes til at etablere sikkerhedsmæssige spærringer mellem to sikringsanlæg, men blot til at "forlænge betjeningspersonalets arme".
Derfor DS-signaler ved sidesporene, i modsætning til signalafhængighed til de tilgrænsende U-signaler.

Og ja, printertelefonen skriver på "kassebon'en" i klar tekst, f eks:

  • TMM. OVK 438/440 RD-AB AD
  • 15:45 27-03-92

  • 8 MED ALARMKONTROL
  • D. INDGANG: ON OFF
  • LILLE FEJL.............1
  • NEDE 8 MIN...........2
  • STOR FEJL......3
  • FJL "PIGE".............4

I dette eksempel "Stor fejl" på ovk 438/440.
TMM-enheden var så indstillet til selv at ringe op til printertelefonen, når der optrådte en ændring af tilstand ("8 MED ALARMKONTROL"), på een af dens 8 indgange, hvis systemet kørte "dial-up".

Mvh
Søren

"Betjeningssystem" sidespor på fri bane, TMM

af ivar, 28/12 2020, 12:49 (1216 dage siden) @ Søren Johannessen

Tak Søren - jeg er med nu :-)

mvh
-ivar

"Betjeningssystem" sidespor på fri bane, TMM

af Krabsen, 28/12 2020, 08:49 (1216 dage siden) @ Søren Johannessen

PS: Tak, Søren, for den tekniske redegørelse!
I øvrigt: Var det en termoprinter? Jeg erindrer den som en lille matrixprinter, men har kun betragtet den i brug, ikke "haft fingrene i teknikken" ...


Ja men selv tak, Lars Henning... :-)

Ja, det var en termoprinter; nemlig en matrix-termoprinter... ;-)
- men ikke en matrix-nåleprinter..., det sidste tror jeg er det de fleste forstår, når man blot siger matrixprinter...
Med fare for at lyde skolemesteragtig: termo- eller nåle-, refererer til måden farvningen af papiret sker på (termofølsomt papir eller elektromagneter, der aktiverer stålnåle, der rammer et farvebånd) mens matrix- eller ej, refererer til den måde den enkelte karakter dannes (matrix: karakteren dannes af prikker, placeret i en matrix, ej matrix: som en gammeldags skrivemaskine, med en hammer med en hel karakter).
Printertelefonen havde ingen billedskærm. Alle modtagne meddelelser kom ud på en "kassebon". Lidt lis'som en gammeldags fjernskriver... blot simplere.

Udmærket beskrivelse.

Printertelefonen blev også brugt i andre brancher, f.eks. bankverdenen - men jeg kan sg'utte huske til hvad..

Julekalenderen 2020, 3. december

af Jens Toft Ingemann, 3/12 2020, 13:19 (1241 dage siden) @ Lars Henning Jensen

SH-billedet viser E 991 med tog 8462 gennemkørende i Doense, 14.20, 4.5.1985

Julekalenderen 2020, 3. december

af Montør Larsen, 8/12 2020, 14:50 (1236 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Lars Henning fyy. Hvor står overkørselssignaler henne ? Dette er et vejsignal og hvor skulle det ellers have stået for at dække sidevejen ?

Julekalenderen 2020, 3. december

af Lars Henning Jensen, 8/12 2020, 15:31 (1236 dage siden) @ Montør Larsen

Lars Henning fyy. Hvor står overkørselssignaler henne ? Dette er et vejsignal og hvor skulle det ellers have stået for at dække sidevejen ?

Dvjdg ... - men somme tider må man være lidt pædagogisk ;-)

Men i øvrigt giver jeg Niels Munch helt ret - det ser da ud som om, et par sikringsmontører blot har stillet signalet tilfældigt fra sig, mens de er gået ind til købmanden efter øl ...

vh
LH

PS: Det er da rart, at høre fra dig her - e-mails svarer du jo aldrig på ...:-(

Avatar

Julekalenderen 2020, 3. december

af T. Rithmester @, Struer, 8/12 2020, 19:20 (1236 dage siden) @ Lars Henning Jensen

I Vig (OHJ) har sikringsmontøren gjort sig store anstrengelser for at gemme overkørselssignalet ;-)

[image]Overkørselssignal ved ovk. 48 i Vig. 31. juli 2018 (tdr)

Julekalenderen 2020, 3. december

af Lars Henning Jensen, 8/12 2020, 19:33 (1236 dage siden) @ T. Rithmester

I Vig (OHJ) har sikringsmontøren gjort sig store anstrengelser for at gemme overkørselssignalet ;-)

[image]Overkørselssignal ved ovk. 48 i Vig. 31. juli 2018 (tdr)


Ja, eller måske har han også bare stillet det der, mens han sidder og får sig en kop kaffe og et rundstykke i bagerens baggård ...:-)

God aften!

/LH

Avatar

Julekalenderen 2020, 3. december

af T. Rithmester @, Struer, 8/12 2020, 20:21 (1236 dage siden) @ Lars Henning Jensen

I Vig (OHJ) har sikringsmontøren gjort sig store anstrengelser for at gemme overkørselssignalet ;-)

[image]Overkørselssignal ved ovk. 48 i Vig. 31. juli 2018 (tdr)

Ja, eller måske har han også bare stillet det der, mens han sidder og får sig en kop kaffe og et rundstykke i bagerens baggård ...:-)


Nok ikke, bageren var permanent lukket :-)

Julekalenderen 2020, 3. december

af Niels Munch, 8/12 2020, 20:25 (1236 dage siden) @ T. Rithmester

Bemærk, at masten er en moderne, miljøgrøn gittermast i modsætning til den gamle type fra Doense.

M.v.h.
Niels

Julekalenderen 2020, 3. december

af Lars Henning Jensen, 8/12 2020, 21:00 (1236 dage siden) @ Niels Munch

Bemærk, at masten er en moderne, miljøgrøn gittermast i modsætning til den gamle type fra Doense.

M.v.h.
Niels


For nu at blive en smule seriøse igen:
Jeg har aldrig forstået, hvorfor masterne skal have "miljø" knyttet til sig, blot fordi at de er malet grønne ...
(men der er selvfølgelig så meget, jeg ikke har forstået :-| )
Mh
LH

Avatar

Julekalenderen 2020, 3. december

af T. Rithmester @, Struer, 8/12 2020, 21:35 (1236 dage siden) @ Niels Munch

Bemærk, at masten er en moderne, miljøgrøn gittermast i modsætning til den gamle type fra Doense.

Jep.
Men mon ikke arrangementet er af ældre dato, altså det at blinklyset står bag muren.

Julekalenderen 2020, 3. december

af Lars Henning Jensen, 8/12 2020, 20:57 (1236 dage siden) @ T. Rithmester

I Vig (OHJ) har sikringsmontøren gjort sig store anstrengelser for at gemme overkørselssignalet ;-)

[image]Overkørselssignal ved ovk. 48 i Vig. 31. juli 2018 (tdr)

Ja, eller måske har han også bare stillet det der, mens han sidder og får sig en kop kaffe og et rundstykke i bagerens baggård ...:-)

Nok ikke, bageren var permanent lukket :-)


Så har montøren nok bare ladet signalet stå og er gået i Brugsen i stedet for ...:-D

/LH

Avatar

Julekalenderen 2020, 3. december

af T. Rithmester @, Struer, 8/12 2020, 21:33 (1236 dage siden) @ Lars Henning Jensen

I Vig (OHJ) har sikringsmontøren gjort sig store anstrengelser for at gemme overkørselssignalet ;-)

[image]Overkørselssignal ved ovk. 48 i Vig. 31. juli 2018 (tdr)

Ja, eller måske har han også bare stillet det der, mens han sidder og får sig en kop kaffe og et rundstykke i bagerens baggård ...:-)

Nok ikke, bageren var permanent lukket :-)

Så har montøren nok bare ladet signalet stå og er gået i Brugsen i stedet for ...:-D


:-D :-D

Julekalenderen 2020, 3. december

af Bent Larsen, 3/12 2020, 14:27 (1241 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej
Hvis der er et stort ønske om at denne julekalender helst skal være udenlangsstof, så kan der vel, hvis der er stemning for det være en “ Dansk julekalender 2020” også, så alles julehumør bliver reddet.
Vh
Bent Larsen

Julekalenderen 2020, 3. december

af Anders ⌂, Copenhagen, 3/12 2020, 15:02 (1241 dage siden) @ Bent Larsen

hej

Er det ikke meget hyggeligt med lidt blandet???

Der kommer mange flotte fotos fra bjergrige egne og dem ser vi jo ikke så tit på hjemlige kanter...

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Julekalenderen 2020, 3. december

af Jens Vesterdahl ⌂, 3/12 2020, 15:42 (1241 dage siden) @ Anders

Er det ikke meget hyggeligt med lidt blandet???

Der kommer mange flotte fotos fra bjergrige egne og dem ser vi jo ikke så tit på hjemlige kanter...


Jeg må indrømme, at jeg lige dobbeltcheckede forummets regler før jeg skrev mit indlæg for 1. december. Der står, at her diskuteres jernbaner fra de gode gamle dage, men intet eksplicit om at det skal være dansk - og det tog jeg så for pålydende.

Til daglig er der en vis overvægt af dansk og det er helt fint, for der er tydeligvis mange hjemlige emner som kan tåle (yderligere) historisk belysning, og hvilket bedre sted end her, hvor så mange mennesker generøst øser af deres viden?

Men for så vidt angår julekalenderen, så nyder jeg alle de blandede godter, som serveres, og som der skal være i en rigtig julekalender - uanset hvor de så kommer fra, og uanset om jeg ved noget om dem.

Venlig hilsen
Jens

Julekalenderen 2020, 3. december

af K564, 3/12 2020, 17:28 (1241 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Hej

Personligt er jeg meget glad for den meget blandet julekalender på dette forum. Jeg bruger det til inspiration til rejser både hjemme og ude. Der er dage, hvor man kan gætte med, og dage hvor man nyder noget, som man ikke har set. 2 kalendere vil være noget rod.

Hilsner Keld

Julekalenderen 2020, 3. december

af Niels, Aarhus, 3/12 2020, 18:30 (1241 dage siden) @ K564

Hej

Personligt er jeg meget glad for den meget blandet julekalender på dette forum. Jeg bruger det til inspiration til rejser både hjemme og ude. Der er dage, hvor man kan gætte med, og dage hvor man nyder noget, som man ikke har set. 2 kalendere vil være noget rod.

Helt enig!

Venlige julekalenderhilsner

Niels H.

Julekalenderen 2020, 3. december

af Bent Larsen, 3/12 2020, 16:38 (1241 dage siden) @ Anders

Hej
Som sådan er jeg enig med hvad der bliver skrevet, men det der “øf” og redde deres julehumør ?
Vh
Bent Larsen

Julekalenderen 2020, 3. december

af Jens Vesterdahl ⌂, 3/12 2020, 19:02 (1241 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Som sådan er jeg enig med hvad der bliver skrevet, men det der “øf” og redde deres julehumør ?
Vh
Bent Larsen


Mit indlæg var sådan set hverken for eller imod, for jeg har intet imod at der starter en DK julekalender sideløbende med en Worldwide (inkl. DK) julekalender. Det kunne måske være meget hyggeligt, alle er glade, og flere kan byde ind?

Mvh
Jens

Julekalenderen 2020, 3. december

af Lars Henning Jensen, 3/12 2020, 19:10 (1241 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Hej
Som sådan er jeg enig med hvad der bliver skrevet, men det der “øf” og redde deres julehumør ?
Vh
Bent Larsen


Mit indlæg var sådan set hverken for eller imod, for jeg har intet imod at der starter en DK julekalender sideløbende med en Worldwide julekalender. Det kunne måske være meget hyggeligt, alle er glade, og flere kan byde ind?

Mvh
Jens


Det var vist - ret beset - mig, der lidt (blidt) sarkastisk skrev det om "øf" og at redde julehumør ...
Og jeg står gerne ved det ;-)

Der er så meget spændende og inspirerende i verden uden om både for den, der selv opsøger det eller har opsøgt det personligt, og for den, der bare vælger - eller af omstændighederne er tvunget til - blot at studere, nyde og fascineres på afstand, på papir eller skærm.

Mener
LH ...

Avatar

Julekalenderen 2020, 3. december

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/12 2020, 21:30 (1241 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Mit indlæg var sådan set hverken for eller imod, for jeg har intet imod at der starter en DK julekalender sideløbende med en Worldwide (inkl. DK) julekalender. Det kunne måske være meget hyggeligt, alle er glade, og flere kan byde ind?

Erfaringsmæssigt kan det knibe med at holde den ene gående hele julen, så to? Det går galt. Det er fint nok med det blandede.

Julekalenderen 2020, 3. december

af Niels Munch, 3/12 2020, 21:35 (1241 dage siden) @ Michael Deichmann

Erfaringsmæssigt kan det knibe med at holde den ene gående hele julen, så to? Det går galt. Det er fint nok med det blandede.


Nemlig. "Julekalenderen" startede i sin tid, da der kun var ét forum på jernbanen.dk. Da Jernbanehistorisk Forum tilkom, "sneg" idéen sig herover, men blev dog hængende derovre lidt, indtil den dér døde en stille død.

M.v.h.
Niels

Julekalenderen 2020, 3. december

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 3/12 2020, 22:44 (1241 dage siden) @ Niels Munch

Niels Munch skrev tidligere at det var Overkørsel 427 i Øster Doense

Der er lige en tilføjelse mere til dagens låge. Dele af denne Overkørsel har faktisk overlevet

Anlægget står idag i Faaborg hos Sydfyenske Veteranjernbane som "samlesæt". Mener at huske det blev
opdaget stående i Sønderborg af SFvJ's medstifter, der skaffede det til Faaborg. Det har så ligget på "lager" i
godt og vel 30 år. Hvorvidt det har en fremtid og hvorvidt det egentlig er muligt at opsætte det og vise de
"gode gamle dage" , kan man kun gisne om.

Et par andre mennesker med stor jernbaneindsigt har leveret fotos fra Åstedet og fra andre Anlæg så det er
muligt evt. at "genopføre" disse ved at studere "virkeligheden" ;-)

[image]

[image]


Billeder er fra November 2020 af undertegnede

Julekalenderen 2020, 3. december

af ivar, 8/12 2020, 01:43 (1237 dage siden) @ Bent Larsen

Det er vist lidt som DRs julekalendere, der vil altid være delte meninger, nogle gange er der for mange nisser og andre gange for megen socialrealisme.
Jeg kan ikke være med i så meget, men rammer jeg et land eller en region ud fra byggestil, et landskab , farver på materiel - whatever - , så ryger der da en arm i vejret fra sofaen sammen med et højlydt YES.
Kun dansk? Glem det. Et billede af et bøjet svellesøm, vil være gættet - med strækning, kilometrering og i heldigste fald afløseranekdoter - inden jeg får gnedet søvnen ud af øjnene på en hverdag.

mvh
-ivar

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak