Sporvogne og Metro i Lille [F] 1995 (7 fotos)

af Niels Munch, 21/3 2022, 14:24 (769 dage siden)

God eftermiddag i Forum,

Som vist afsløret i en tidligere tråd afholdt den internationale kollektiv-transport sammenslutning UITP sin 51. World Congress and Exhibition i Paris en uge i juni 1995, hvor vi var nogle danske banefolk, der også deltog.
[image]

Modsat den 48. kongres i Budapest 1989 var man ikke i Paris specielt bekymret over vores ve & vel; alligevel var der en af dagene arrangeret studietur ud af hovedstaden til Lille. Rejsen foregik med en af franskmændenes stoltheder, nemlig TGV-toget fra Gare du Nord, der tilbagelagde de ca. 250 km på en god times tid:

[image]Gare Lille Flandres, TGV ank. fra Paris, 06.1995 (nm). Forbindelsen var etableret i 1993.

Men besøget i Lille angik en anden af de franske stoltheder, nemlig byens Metro VAL (Véhicule Automatique Léger) åbnet 1983 som Eurpoas første førerløse metrosystem, oven i købet en "gummimetro". Besøget omfattede både køretur, besøg på driftscentral og i værkstedet, hvor det endelig lykkedes - nogenlunde fri af 'kødranden' - at fotografere lidt:

[image]VAL enhed "P49" på metroens værksted i Lille, 06.1995 (nm).

Vognene har enkeltaksler, og både køre- og styrehjul ses her.

[image]VAL enhederne "H54" og "H11", begge af typerne VAL 206 fra Matra, flankerer en prototype VAL 208 fra Siemens SGP, 06.1995 (nm).

Prototypen var dengang så ny, at billeder ikke måtte offentliggøres, så jeg forsøgte mig med ét til:

[image]VAL 208 prototypen godt skjult i en lift, 06.1995 (nm). VAL 208 kom i seriemæssig drift her i 1999.

Driften af VAL-systemet i Lille blev forestået af byens kollektive transportselskab TRANSPOLE, der tillige forestod byens metersporede sporvej, hvis værksted vi også besøgte:

[image]Sporvogn nr. 21 på værkstedet i Lille; jeg undskylder for TRANSPOLEs pæl i forgrunden, 06.1995 (nm).

[image]TRANSPOLE sporvogn nr. 22 i værkstedet, 06.1995 (nm).

De metersporede sporvognene af typen Breda VLC er dobbeltrettede, delvis lavtgulvsvogne, leveret i 1994 af italienske Breda Costruzioni Ferroviarie.

Pariserbonus
UITP havde også tilrettelagt arrangementer for de delegeredes ledsagere. Og selv om RATPs kvindelige direktør var en nydelig dame, valgte jeg i stedet for et besøg på et af hendes busdepoter at ledsage min ledsager til et modeshow øverst i Les Galeries Lafayette Haussmann (tror jeg nok, det hed):

[image]Sorry, jeg fik hverken nummer eller navn på dem. Paris 06.1995 (nm).

Således fik jeg langt om længe afrapporteret denne studietur, der rummede så meget forskelligt, og det har forhåbentlig ikke kedet jer voldsomt. Og skulle nysgerrigheden plage videre, kan jeg jo altid henvise til "de indbyggede links" samt internettet i øvrigt ;-) .


Bedste hilsener
Niels


Flere sporvogne i udlandet.

Sporvogne og Metro i Lille [F] 1995 (7 fotos)

af K564, 21/3 2022, 14:48 (769 dage siden) @ Niels Munch

Således fik jeg langt om længe afrapporteret denne studietur, der rummede så meget forskelligt, og det har forhåbentlig ikke kedet jer voldsomt. Og skulle nysgerrigheden plage videre, kan jeg jo altid henvise til "de indbyggede links" samt internettet i øvrigt ;-) .

Bedste hilsener
Niels

Hej Niels

Dine afrapporteringer er ikke kedelige. Man lære altid lidt. Jeg vil kvittere med et foto af en sporvogn i Lille, som vi dødelige får dem at se.

[image]
Lille sommeren 2006 (kh).

Hilsner Keld

Sporvogne og Metro i Lille [F] 1995 (7 fotos)

af Niels Munch, 21/3 2022, 15:52 (769 dage siden) @ K564

Jeg vil kvittere med et foto af en sporvogn i Lille, som vi dødelige får dem at se.

Hej Keld,

Mange tak for dit fine "gadebillede", som "vi andre dødelige" aldrig får taget, når vi "går i gåsegang" for "i samlet flok" at se på ting eller sammen sidder inde i et transportmiddel :-| .

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne og Metro i Lille [F] 1995 (7 fotos)

af HansA, 21/3 2022, 19:56 (769 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for en spændende reportage fra Lille.
Selv har jeg kun besøgt byen én gang. Det var i 1982, på en en-dagsudflugt fra Bruxelles.
Dengang var VAL-metroen endnu ikke åbnet, og jeg beskæftigede mig kun med de to metersporede sporvejslinier R (Lille-Robaix) og T (Lille-Tourcoing).
På det tidspunkt var de fleste driftsvogne af 500-serien, så vidt jeg ved bygget i begyndelsen af 1950erne. Desuden sås enkelte Düwag 4-akslere i trafik, mens flere af disse var under klargøring i remisen. De var fornyligt købt fra Vestische Strassenbahnen (Recklinghausen).
Jeg kan huske, at jeg var imponeret over, hvor hurtigt sporvognene kørte.

Her ses vogn 528 på liniernes endestation i Lilles centrum:
[image]


Vogn 504 på linie T:
[image]


Vogn 513:
[image]


Vogn 514 på linie T passerer Pont Hydraulique:
[image]


Vogn 352 (Düwag) på linie R:
[image]

Et par billeder fra remisen:
[image]

[image]

[image]

[image]

v.h.
HansA

Sporvogne i Lille [F] 1978 (4 fotos)

af Hans T. Møller, 22/3 2022, 08:17 (769 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for reportagen - tiderne og moderne skifter, både når vi snakker kollektiv transport og påklædning...

Jeg besøgte selv Lille i '78 og har fundet et par billeder frem fra dengang.

Bedste hilsner

[image]

[image]

[image]

[image]

Sporvogne i Lille [F] 1978 (4 fotos)

af Niels Munch, 22/3 2022, 09:02 (769 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære HansA og Hans T.,

Mange tak for jeres spændende, nostalgiske og ægte historiske billeder fra før TRANSPOLE i Lille.

Jeg har læst mig til, at de hyggelige 500-vogne var bygget af Brissoneau et Lotz, jeg hidtil kun har kendt som lokomotiv-producent.

Desværre er ingen af dem bevaret, ej heller af de brugte Düwag-vogne, som i 1994 blev hugget op på det gamle sporvognsdepot som beskæftigelsesarbejde, da de ikke kunne sælges til andre sporvejssystemer.

I 2024 skulle også Breda VLC-vognene blive 'historie'.

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i Lille [F] 1981 (4 fotos)

af Peter Andersen, Hedehusene, 24/3 2022, 21:13 (766 dage siden) @ Hans T. Møller

En SHS-tur til Bruxelles i 1981 omfattede også en endagstur til Lille., så her er lidt flere billeder. Den grønne vogn var vor udflugtsvogn.

[image]
[image]

[image]
[image]

Sporvogne i Lille [F] 1981 (4 fotos)

af Niels Munch, 25/3 2022, 07:49 (766 dage siden) @ Peter Andersen

Fornemt Peter,

Motorvogn 432 er bevaret på museumssporvejen AMITRAM.

Bedste hilsener & tak
Niels

Sporvogne og Metro i Lille [F] 1995 (epilog)

af Niels Munch, 24/3 2022, 13:43 (766 dage siden) @ Niels Munch

Det hører med til billedet, at Alstom i 2019 præsenterede prototypen på næste generation VAL.

Metro Report international 14 November 2019:

"Alstom rolls out next-generation Lille metro train

[image]Foto: Ilevia/Alstom.

FRANCE: Alstom presented the first new-generation trainset that it is supplying to increase capacity on the Lille metro at the Villeneuve d’Ascq maintenance depot on November 14."

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/modes/alstom-rolls-out-next-generation-lille-metro-train... .
Fordrer sign-in, men registrering er gratis.

Og så en korrektion: Jeg har ikke været nøjagtig nok m.h.t. mine kilder. På museumssporvejen AMITRAM nord for Lille skulle alligevel være bevaret en 500-vogn samt en 4-akslet og en 6-akslet Düwag, tillige med nogle noget ældre både 2- og 4-akslede.

Ligeledes er ved trafikmuseet AMTUIR i Paris (som jeg også besøgte i 1995) bl.a. bevaret et par gamle vogne fra Lille.


M.v.h.
Niels

Sporvogne og Metro i Lille [F] 1995 (epilog)

af Niels Munch, 26/12 2023, 15:53 (124 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 26/12 2023, 16:13

Som nævnt ovenfor synger BREDA VLC-sporvognene på sidste vers, og Métropole Européenne de Lille (MEL) nu har valgt ALSTOM til at levere nye sporvogne til linje R og linje T i Lille's sporvejsnet. En indledende ordre omfatter 24 Citadis-sporvogne med option på yderligere 6. De første leverancer vil finde sted i begyndelsen af ​​2026 med indsættelse planlagt til midten af ​​2026. Kontraktens økonomiske omfang er i alt 124 millioner EUR.

[image]
Citadis til Lille, "Artist's impression". Grafik: Alstom Advanced & Creative Design.

Uddybende kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/12/alstom-supply-new-trams-lille-europe... .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak