Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af gamle ole, 7/3 2013, 16:34 (4067 dage siden)

Hvad er forklaringen på den mindre brug af styrevogne (indtil BHS og sidenhen BNo-vogene kom) på Frederikssundsbanen?
Alle andre sidebaner-Hareskovbanen, Nordbanen, Lille Nord og lokaltogene til og fra Holte samt lokaltogene til og fra Rungsted, og til dels også lokaltog til Glostrup-Roskilde, brugte styrevogne i forbindelse med MO CRS, CLS og BHS.
Det kan ikke kun være togstørrelsen, idet mange fotos fra Fredetikssundbanen viser kun 1 cll-vogn og en MO i begge ender.


Hilsen Ole

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af gamle ole, 8/3 2013, 16:24 (4066 dage siden) @ gamle ole

og mig bekendt har de 4 CPS-vogne aldrig kørt øst for Storebælt.
Mener at der var andet end MO der kunne bruges i relation til CRS, CPs og CLS, bl.a. MP? Eller hvad?


Ole

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af Niels Munch, 8/3 2013, 16:42 (4066 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Niels Munch, 8/3 2013, 17:19

Mener at der var andet end MO der kunne bruges i relation til CRS, CPs og CLS, bl.a. MP? Eller hvad?

Nix; MP havde ikke styreledninger, og MK-FK var kun udstyret til A+B styreledning.

CRS har været anvendt til ITC-testkørsel (med Mx), og Bhs til ATCS-testkørsel (med Mx og My), som vi har "talt" om i det andet forum.

M.v.h.
Niels


P.S.: Du er ikke så heldig, at der i din "arvemasse" findes John Poulsen's "Styrevognstog", bane bøger 1995 (ISBN 87 88632 56-3)?

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af gamle ole, 8/3 2013, 17:54 (4066 dage siden) @ Niels Munch

Den har jeg bestilt. Var ikke med.
men altså heller ikke MP og ingen CPS i Øst.:-)

Ole

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af gamle ole, 9/3 2013, 14:50 (4066 dage siden) @ gamle ole

Men nu kommer jeg i tvivl om ikke jeg på gamle fotos har set MP med CPS på Svendbogt-Nyborg/Odensebanerne?
Eller var det med manglende c-kabler, men dog A og B, og brug af MP i "sorte lyntog"/Englænderen med en MP i begge ender og dermed mellemvogne?
Måske total fejlerindring, men nogen ved nok mere?

Ole

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af Jens MO-Møller, 9/3 2013, 14:56 (4066 dage siden) @ gamle ole

Læs nu i dine bøger en gang til, så du ikke i een uendelighed skal bringe disse uovervejede spørgsmål for dagen her på siden. Jeg selv har engang for mange år siden mødt en Storebæltsfærge i Tølløse, men jeg var ikke ædru under mødet!

Venlig hilsen
Jens Møller

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af gamle ole, 9/3 2013, 15:13 (4066 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jo tak, men det er vel tilladt at komme i tvivl, og så spørge folk med bedre vidensgrundlag, skulle jeg mene:-)

Ole

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af Niels Munch, 9/3 2013, 15:54 (4066 dage siden) @ gamle ole

Måske total fejlerindring .....

Ja!

MP har ikke kørt "Englænderen", men "Nordpilen" (med en fører i hver motorvogn og "brummerledning"). MP havde - som tidligere nævnt - intet udstyr for styreledning, ejheller A+B. Læs f.eks. "Internationale tog via Jylland" fra bane bøger 2002 (ISBN 87 88632 73-3).

V.h.
Niels

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af gamle ole, 9/3 2013, 16:06 (4066 dage siden) @ Niels Munch

Tak igen, Niels. Det er jo rigtigt. Sikkertforveksling med 2-akslede MO-vogne i Englænderen.
Jeg kaster mig over litt. igen igen:-P


hisen Ole

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af Niels Munch, 9/3 2013, 16:09 (4066 dage siden) @ gamle ole

Sikkertforveksling med 2-akslede MO-vogne i Englænderen.

Det var lidt af en forveksling, MP-vognen var 6-akslet!

V.h.
Niels

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af gamle ole, 9/3 2013, 16:29 (4065 dage siden) @ Niels Munch

Ja, mente selvfølgelig 4-akslet (altså 2 gange 2)

Ole

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken (Kbh)

af gamle ole, 7/10 2013, 14:50 (3854 dage siden) @ Niels Munch

Nej, netop den bog manglede, men jeg fik fat i den lynhurtig antikvarisk, idet det ærgede mig voldsomt at den ikke var med.
Ikke mindst når man er opvokset på en egn med mange styrevognstog er den jo uundværlig.:-P


hilsen Ole

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken/ CPs vest

af Georg Schmidt, 19/4 2013, 09:56 (4025 dage siden) @ gamle ole

I køreplanen 1970-71 kunne man stadig får en tur i en CPs f. eks Randers-Ryomgård. Skive-Glyngøre og med lidt held Esbjerg-Tønder-Tinglev.
Ved køreplansskiftet i foråret 1971 gik CPs-vognene ud af de faste løb, men blev dog vedligeholdt året ud. CPs 3235 blev sogar revideret i Århus så sent som 16/6 1971 og fik bogieeftersyn i Esbjerg 6/12 1971, vognen blev ophugget i Hobro i marts 1972. Cps 3229 blev revideret i Århus 2/7 1969 og fik bogieeftersyn så sent som 28/12 1971.
[image]
CPs 3229 i Glyngøre 1970.
[image]
[image]
På Skive H 1970.

Mvh
Georg

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken/ CPs vest

af gamle ole, 19/4 2013, 10:30 (4025 dage siden) @ Georg Schmidt

Fine fotos, og man ku da ikke beskylde CPS for at have en "smart aerodynamisk front":-P (Og der findes jo næppe billeder af CPS i østområdet)


Ole

Avatar

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken/ CPs vest

af ove, Struer, 19/4 2013, 11:23 (4025 dage siden) @ gamle ole

Fine fotos, og man ku da ikke beskylde CPS for at have en "smart aerodynamisk front":-P (Og der findes jo næppe billeder af CPS i østområdet)


Ole

Med en MO til at skubbe og den begrænsede fart det automatisk medførte betød aerodynamikken nok ikke alverden. ;-)

Brug af styrevognstog, MO-epoken i nærtrafikken/ CPs vest

af Georg Schmidt, 19/4 2013, 11:58 (4025 dage siden) @ ove

Nej, Mo-vognen skulle måske bruge 50 hk for at tvinge Cps'eren gennem lufthavet, så der var trods alt mange hk til rest.
[image]
Kunne ikke lige huske hvor stort p'et og s'et skulle være i litra, men her er som det så ud i virkeligheden.:-D
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak