Torsdagsbilleder - Lamdrup og Refs-Vindinge

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/3 2013, 18:10 (4231 dage siden)

Som nævnt sidste uge vil vi bruge nogle torsdage
på Nyborg - Ringe - Fåborg banen. Alle fotos er, hvis ikke andet nævnt,
fra torsdag d. 17/5-1962. Banen blev, pånær godstrafikken Ringe - Fåborg,
nedlagt med overgangen til sommerkøreplanen d.27/5-1962.
Den opmærksomme læser bemærker måske forskelle i solens stilling mm. fra
tid til anden - det skyldes at jeg tog billeder både på
udturen og hjemturen (blev taget i bil).

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)

Se også sidste uges start i Nyborg



Lamdrup, nordenden af stationen
[image]

Stationsbygningen set fra gadesiden
[image]

[image]

[image]

Indkørselssignalet fra syd i km 5,5 (kilometerstenen kan anes nederst i højre hjørne)
Moderne signalanlæg og delvis udskiftning af sporet er fra årerne 1954-55, dvs kun 7-8 år før nedlæggelsen...
[image]



Refs-Vindinge, nordenden af stationen
[image]

og set fra syd
[image]

[image]

[image]

Lokal? betjening af sporskifterne 102 + 101 og overkørslerne 53 + 54 (fra venstre mod højre)
- hvordan det var med sikringsanlægget på banen efter moderniseringen, er der nok nogen der ved mere om end jeg...
[image]

sydenden
[image]
Alle fotos HBDS 19620517

Torsdagsbilleder - Lamdrup og Refs-Vindinge

af Svend, Storkøbenhavn, 14/3 2013, 20:11 (4231 dage siden) @ Holger Sørensen

Det var dengang man kørte øl til Refs-Vindinge (ser ud til at være en Carlsberg-vogn på læssevejen). I dag er det omvendt.

En skam at du ikke fik taget et billet af centralapparatet, for det virker temmelig moderne. Et 1954-anlæg?

Torsdagsbilleder - Lamdrup og Refs-Vindinge

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 14/3 2013, 21:37 (4231 dage siden) @ Holger Sørensen

Lokal? betjening af sporskifterne 102 + 101 og overkørslerne 53 + 54 (fra venstre mod højre)
- hvordan det var med sikringsanlægget på banen efter moderniseringen, er der nok nogen der ved mere om end jeg...

http://www.blokposten.dk/sikr/oversigt/sikr-strk21.htm ses at Årslev, Kværndrup og Stenstrup fik 1952- hhv. 1951-anlæg (er det ikke såkaldte vippenøgleanlæg?) i 1952. Det kunne også gælde her.

Torsdagsbilleder - Lamdrup og Refs-Vindinge

af Lars Viinholt-Nielsen, 14/3 2013, 23:49 (4231 dage siden) @ Erik Olsen

Dejlige billeder. Ubekvemme befordringsmidler (kun cykel eller gåben), dårlig økonomi (lommepenge 15 kr. pr. måned) og eksamenslæsning forhindrede mig i at fotografere noget tilsvarende, men lidt blev det da til - især tæt på hjemstedet i Nyborg.
Stationerne på Nyborg-Ringe banen havde relæsikringsanlæg af DSB type 1954. De blev installeret således:
Lamdrup 07.12.1955
Refs Vindinge 29.11.1955
Ørbæk: 04.11.1954
Fjellerup 28.10.1954
Ryslinge 06.11.1954
Overkørselsanlæg 53 og 54 ved Refs Vindinge station blev taget i brug 20.12.1939.
Refs Vindinge bryggeri fremstillede dengang kun svagere ølsorter f.eks. hvidtøl og skibsøl begge dele ofte emballeret i vistnok 5-liters flasker forsynet med beskyttende staver, på fynsk kaldet "stakitøl". For også at kunne levere stærkere ølsorter til kunderne havde bryggeriet Carlsberg-depot. Derfor ølvognen på stationen.
Som de øvrige stationer havde Ellested et Siemens og Halske sporaflåsningsanlæg med signalafhængighed ibrugtaget 14.07.1898. Det blev fjernet 07.12.1951 og stationen var herefter holdested uden hovedsignaler.
Jeg glæder mig til at se de øvrige billeder fra strækningen.

Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak