Nye tog til Østbanen (13 fotos)
Hej i Forum,
Overskriften kunne tænkes at ville kollidere med den aktuelle udbudssag om batteritog, hvor Østbanen nævnes som mulig "first-mover" f.s.v.a. indsættelsesbane. Og herom går bølgerne nu & da højt på det andet forum.
Men næeh, det drejer sig om indsættelsen af LINT-togene i 2009; vi er trods alt på det historiske forum. Strukturreformen i 2007, der betød nedlæggelse af amterne og Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) og etablering af regionerne, indebar samtidig en sammenlægning af Vestsjællands Lokalbaner, Lollandsbanen og Østbanen (udskilt fra Hovedstadens Lokalbaner) til Regionstog A/S med virkning fra 01.01.2009.
I den forbindelse blev det besluttet at indsætte nyanskaffede LINT-tog på Østbanen, i alt 5 stk., anskaffet i h.t. specifikationen for Lokalbanens LINT-tog (dvs. uden toilet), men i de farver, Vestsjællands Lokalbaner havde valgt til sine LINT-tog i 2007.
Præsentation af de nye tog for lokalbefolkning og indbudte gæster fandt sted i Hårlev lørdag, den 13. juni 2009, og vort ærværdige JK57-medlem Niels Kroyer af Perth (down under), der var i DK, blev inviteret med og fotograferede også:
Fakse Garden var mobiliseret til at eksercere og musicere til anledningen (foto: nm hhv. nk).
Arrangementet var velbesøgt af lokalbefolkningen, ude som inde:
Ved Østbanens værksted i Hårlev (foto: nm hhv. nk).
De spritnye og flagsmykkede tog blev nøje iagttaget:
"DIT NYE TOG" i Hårlev (begge fotos: nk).
Alt imens Y-togene stadig stod for driften:
YM 5/YS 15 med ordinært tog på Hårlev Station (foto: nk).
Præsentationsturen med et nyt LINT-tog gik til Klippinge:
På Hårlev Station mødes Østbanens "flagskib" YM 2/YS 12 (foto: nk).
..... medens lokoføreren kigges over skulderen (foto: nk).
Præsentationstoget "vendes" ved ø-perronen i Klippinge:
..... og YM 5/YS 15 passerer som ordinært tog (begge fotos: nm).
Et sidste kig på herlighederne, inden dagen er omme:
Ved værkstedet i Hårlev (begge fotos: nm).
Foruden de 5 nye LINT blev der overført 2 LINT fra Lokaltog i Region Hovedstaden, som i nogle år kørte med gule HUR-næser, indtil de i 2014 blev røde.
I al festivitas'en omkring de nye tog overså man vist, at Østbanen i 2009 havde 130-års og Faxe Jernbane havde 145-års jubilæum .....
Bedste hilsener
Niels