Linjeblock förr i tiden

af AnWa, 3/12 2022, 13:44 (567 dage siden)

Hej!

Innan moderna reläbaserade eller elektroniska linjeblock blev tillgängliga användes i Sverige telegraf- eller telefonbaserad tåganmälan (togmelding) på de flesta sträckor, men på några sträckor infördes tyska blockfält och elektriska tågstavar (Webb-Thompson). (Se t.ex. "Banlära" från 1916, som finns i PDF-format på svenska Järnvägsmuseets hemsida.)

Hur var det i resten av Norden?

Exempel: På digitaltmuseum.no finns bilder på en togmeldingsapparat med fallklaffar uppfunnen av någon vid namn Svensgaard, men jag kan inte hitta någon information om den på nätet.

Avatar

Linjeblock förr i tiden

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/12 2022, 16:47 (567 dage siden) @ AnWa

Hejsa,

I Danmark anvendtes det kun mellem Horsens og Lund (privatbaner) i perioden 01.03.1910-__.__.1929, og forsøgsvis mellem Dalmose og Skælskør (statsbane) i perioden 24.05.1910-31.12.1910. Et af apparaterne fra (vistnok) Dalmose - Skælskør er bevaret hos Danmarks Jernbanemuseum.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Linjeblock förr i tiden

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/12 2022, 18:20 (566 dage siden) @ Niels Munch

Hej Morten,

De "Webb-Thompsonske Togstav-Apparater" var også tænkt afprøvet på strækningen Masnedsund - Masnedø. Ved du, om det skete?

Kilde side 109 (pdf side 13) her: https://www.jernbanearkivalier.dk/tidsskrifter/dansk-lokomotivtidende/1910/Dansk-Lokomo... .

M.v.h.
Niels

Hejsa Niels,

Desværre, nej. Jeg er aldrig stødt på oplysninger herom i det interne instruktionsmateriale. Og det ville der jo nok have været, som med Dalmose - Skælskør.
Der blev etableret manuel linjeblok Masnedsund - Masnedø 15.06.1915.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak