Lidt opfølgning omkring stedet.
Værkstedet vi ser på billedet er opført i 1946, da Frichs havde akut brug for mere plads; specielt med reparation af hollandske damplokomotiver, som man forventede store og årelange aftaler på. Frichs havde lige efter krigen travlt med både nybygninger og reparationer, bl.a. til Norge og Finland, samt selvfølgelig DSB og privatbanerne.
Som det ses på luftfotoet var der foran værkstedet skydebro, over alle seks spor (vist nok en 14-meters skydebro).
Værkstedet blev kaldt Åværkstedet, da det lå på den anden side af vejen, lige op ad Aarhus Å. Arbejderne kaldte værkstedet for Sibirien (der var nok ikke indlagt varme). Det andet sted som også blev kaldt Sibirien, var et sted inde i Aarhus på Centralværkstedet; en bygning fra 1862 som i dag er fredet. Sibirien var tidligere også et gadenavn i Aarhus.
Billedet er fra 1988 og bygningen blev nedrevet kort efter. Skydebroen var fjernet nogle år forinden.
Af billeder fra Frichs’ Åværksted har jeg kun set luftfoto. Måske Asger kan fremtrylle nogen?