Stations forkortelse Gravlund (VaGJ)

af C. F. Andersen, 28/1 2023, 07:54 (466 dage siden)

Hej

Har Gravlund på VaGJ haft en stations forkortelse ?
Vi har ikke kunnet finde den på nettet.

Mvh Carsten

Avatar

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2023, 08:10 (466 dage siden) @ C. F. Andersen

Hej

Har Gravlund på VaGJ haft en stations forkortelse ?
Vi har ikke kunnet finde den på nettet.

Mvh Carsten

Hej Carsten,

Og jeg har ikke kunnet finde den i de arkivsamlinger, jeg har set. Så jeg er også nysgerrig på emnet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ)

af Poul Andersen, 28/1 2023, 09:24 (466 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hermed forkortelserne på Varde - Grindsted Jernbane.

[image]

Mvh.
Poul.

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ)

af C. F. Andersen, 28/1 2023, 10:00 (466 dage siden) @ Poul Andersen

Tak Poul

Så kan de samme forkortelser være brugt flere steder fx Gr (Grenaa og Gravlund) & Lo (Lov og Loft)

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ)

af Martin Wilde, 28/1 2023, 11:33 (466 dage siden) @ C. F. Andersen

Ja, men ikke ved samme jernbaneselskab.

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ)

af Niels Munch, 28/1 2023, 12:22 (466 dage siden) @ C. F. Andersen

Så kan de samme forkortelser være brugt flere steder fx Gr (Grenaa og Gravlund) & Lo (Lov og Loft)

Det var ikke usædvanligt, at man ved privatbanerne havde stationsforkortelser, der kunne være sammenfaldende med DSBs. Eksempelvis benyttede Østbanen internt Rd (Rødvig, DSB Randers), Sd (Store Heddinge, DSB Skanderborg), Kl (Klippinge, DSB Klampenborg), Hw (Hårlev, DSB Hvidbjerg) etc.

M.v.h.
Niels

Avatar

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2023, 16:41 (466 dage siden) @ Niels Munch

Så kan de samme forkortelser være brugt flere steder fx Gr (Grenaa og Gravlund) & Lo (Lov og Loft)


Det var ikke usædvanligt, at man ved privatbanerne havde stationsforkortelser, der kunne være sammenfaldende med DSBs. Eksempelvis benyttede Østbanen internt Rd (Rødvig, DSB Randers), Sd (Store Heddinge, DSB Skanderborg), Kl (Klippinge, DSB Klampenborg), Hw (Hårlev, DSB Hvidbjerg) etc.

M.v.h.
Niels

Et lille fif. Hvis man vil se, hvilke stationer på hvilke baner, der har haft en given forkortelse, kan man på jernbanekilder.dk søge på forkortelsen med en foranstillet "havelåge", fx: #Hw, så kommet de alle frem. For overskueligheds skyld bør man forinden som Materialetype vælge: Datakort, så man undgår fotografier og andet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Stationsforkortelse Gravlund (VaGJ)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/1 2023, 10:45 (466 dage siden) @ Poul Andersen

Hermed forkortelserne på Varde - Grindsted Jernbane.

[image]

Mvh.
Poul.

Jeg er helt med på, hvad "T" og "T&S" står for. Men hvad er rationalet bag "O", og hvorfor er der en underlig "prik" øverst i "O"?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Stationsforkortelse Gravlund (VaGJ)

af VVGJM2, 28/1 2023, 14:10 (466 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Interessant spørgsmål, Thomas. Jeg noterer mig, at det er de stationer, der var betjente i banens sidste år. Men O med prik over ville da være interessant at høre lidt mere om.

/Nielsen

Avatar

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2023, 13:34 (466 dage siden) @ Poul Andersen

Hermed forkortelserne på Varde - Grindsted Jernbane.

[image]

Mvh.
Poul.

Tak, Poul. Skonager (Sk) og Bygvænget (By) mangler på listen. ;-) :-P Men man kan jo ikke få alt.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ)

af Poul Andersen, 28/1 2023, 15:14 (466 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hermed forkortelserne på Varde - Grindsted Jernbane.

[image]

Mvh.
Poul.


Tak, Poul. Skonager (Sk) og Bygvænget (By) mangler på listen. ;-) :-P Men man kan jo ikke få alt.


Jeg har været igennem de gemte ting fra mine to år på VGJ, men ingen forklaring fundet omkring det underlige O med prikken.

Mvh.
Poul.

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ)

af Keld Korsager, 28/1 2023, 15:34 (466 dage siden) @ Poul Andersen

I henhold til “Tjenestekøreplanens indledende Bemærkninger” for VaGJ dateret den 03. Juni 1946 betyder tegnet, at “Stationen i hele Døgnet eller Dele af dette er ubetjent (S.R. § 13) og i denne Tid betragtes som Holdested. Ved de Plantog, hvor en eller flere Stationer er ubetjent, angives dette i Tjenestekøreplanen under hvert enkelt Tog ved en særlig Henvisning til Anmærkning, hvoraf det fremgår, hvilke Stationer, der er ubetjente (Holdesteder). Ved Særtog m.v. angives det i Anmeldelsen, hvorvidt en eller flere Stationer er ubetjent(e) ved de(t) paagældende Tog”

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ) - Skonager og Bygvænget

af Keld Korsager, 28/1 2023, 16:05 (466 dage siden) @ Keld Korsager

Vedrørende Skonager og Bygvænget følgende bemærkninger:
Når Skonager ikke er med på listen, som er en kopi af banens sidste tjenestekøreplan, skyldes det, at Skonager trinbræt blev nedlagt i 1961 og samme år erstattet af Gellerup trinbræt. Bygvænget har aldrig været optaget i hverken tjenestekøreplan eller publikumskøreplan, hvor alle øvrige trinbrætter ellers var opført. I publikumskøreplanen var der under selve stations- og trinbrætfortegnelse og afgangstider anført følgende fodnote: “Alle tog standser ved Bygvænget, når der er rejsende at optage eller afsætte.”
Hvad angår Gravlund kan oplyses, at stationen nedsattes til T&S i 1951, mens Eg, der i den viste liste opføres som T&S, var “rigtig” station (togfølgestation) til den 01. marts 1971.

Avatar

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ) - Skonager og Bygvænget

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2023, 16:21 (466 dage siden) @ Keld Korsager

Vedrørende Skonager og Bygvænget følgende bemærkninger:
Når Skonager ikke er med på listen, som er en kopi af banens sidste tjenestekøreplan, skyldes det, at Skonager trinbræt blev nedlagt i 1961 og samme år erstattet af Gellerup trinbræt. Bygvænget har aldrig været optaget i hverken tjenestekøreplan eller publikumskøreplan, hvor alle øvrige trinbrætter ellers var opført. I publikumskøreplanen var der under selve stations- og trinbrætfortegnelse og afgangstider anført følgende fodnote: “Alle tog standser ved Bygvænget, når der er rejsende at optage eller afsætte.”

Hej Keld,

Bygvænget havde dog en stationsforkortelse alligevel. Forkortelsen "By" har jeg fra "arkivroderi" på Jernbanemuseet, måske fra Peer Thomassen samling, men jeg husker ikke nærmere. Kan den være billetrelateret?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ) - Skonager og Bygvænget

af Keld Korsager, 28/1 2023, 16:50 (466 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten,
Jeg har aldrig set forkortelsen “By” i arkivmateriale fra VaGJ, og billetrelateret har det næppe været. Hvis der fandtes edmonsonske billetter med destinationen Bygvænget, har trinbrætnavnet formentlig været skrevet fuldt ud. Ved billetsalg fra Bygvænget trinbræt, der jo skete i toget, anvendte VaGJ de for datiden gængse Bireka-billetter med påskriften PRIVATBANERNE VARDE.
Ved Bireka-billetudstedelser anvendtes dog ikke stations- og trinbrætforkortelser, men særlige stationsnumre, der i øvrigt stod opført i publikumskøreplanen. Varde var eksempelvis 1, mens Grindsted var 50. Men bortset derfra, ville det vel logisk tænkt være meget naturligt med “By” som forkortelse…..

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ) - Skonager og Bygvænget

af Poul Andersen, 28/1 2023, 17:21 (466 dage siden) @ Keld Korsager

Hej Morten,
Jeg har aldrig set forkortelsen “By” i arkivmateriale fra VaGJ, og billetrelateret har det næppe været. Hvis der fandtes edmonsonske billetter med destinationen Bygvænget, har trinbrætnavnet formentlig været skrevet fuldt ud. Ved billetsalg fra Bygvænget trinbræt, der jo skete i toget, anvendte VaGJ de for datiden gængse Bireka-billetter med påskriften PRIVATBANERNE VARDE.
Ved Bireka-billetudstedelser anvendtes dog ikke stations- og trinbrætforkortelser, men særlige stationsnumre, der i øvrigt stod opført i publikumskøreplanen. Varde var eksempelvis 1, mens Grindsted var 50. Men bortset derfra, ville det vel logisk tænkt være meget naturligt med “By” som forkortelse…..

Bygvænget var forkortet "By" på tograpporten.
Bygvænget var ikke påført takstkortet, men taksten for Grindsted blev anvendt.
Der var dog en lokaltakst mellem Bygvænget og Grindsted på 0,75 kr. for en enkeltbillet og 1,50 kr. for en dobbeltbillet (efter sidste takstændring). Her blev blot anført "By" på Bireka-billetterne.

Mvh.
Poul.

Stations forkortelse Gravlund (VaGJ) - Skonager og Bygvænget

af Georg Schmidt, 28/1 2023, 17:36 (466 dage siden) @ Poul Andersen

Her Tograpport-formularen.
[image][image]
og køreplan 71-72
M v h
Georg

Bygvænget VaGJ

af Keld Korsager, 28/1 2023, 17:25 (466 dage siden) @ Keld Korsager

Hej igen Morten,
Jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren - beklager!
Ved en fordybet granskning af mit VaGJ-arkiv fandt jeg den fra 1967-1972 anvendte tograpport-formular, og der står ganske rigtigt “By” for Bygvænget, så du har ret.
Jeg kiggede samtidig på min fotooptagelse af Bygvænget, og der var jo i sandhed tale om et beskedent trinbræt med en grusperron, der ikke var meget længere end en skinnebus-dørs bredde. Og alligevel var der bekostet elektrisk standsningssignal. Trinbrættet tilkom i de tidlige 1960’ere i forbindelse med opførelsen af et større parcelhuskvarter, hvis beboere med VaGJ hurtigt kunne nå ind til Grindsted.

Avatar

Bygvænget VaGJ - kilometering NTJ

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2023, 04:07 (465 dage siden) @ Keld Korsager

Hej igen Morten,
Jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren - beklager!
Ved en fordybet granskning af mit VaGJ-arkiv fandt jeg den fra 1967-1972 anvendte tograpport-formular, og der står ganske rigtigt “By” for Bygvænget, så du har ret.
Jeg kiggede samtidig på min fotooptagelse af Bygvænget, og der var jo i sandhed tale om et beskedent trinbræt med en grusperron, der ikke var meget længere end en skinnebus-dørs bredde. Og alligevel var der bekostet elektrisk standsningssignal. Trinbrættet tilkom i de tidlige 1960’ere i forbindelse med opførelsen af et større parcelhuskvarter, hvis beboere med VaGJ hurtigt kunne nå ind til Grindsted.

Hej Keld,

Så fik vi orden på det. 😊😊😊 Tak for indsatsen. Nollund og Gravlund grusgrav kan vi vist være enige om aldrig fik forkortelser.

Et resterende hængeparti med Vardebanerne er den manglende kilometering af NTJ, som vistnok tidligere har været oppe og vende her i forummet. Kan nogen hjælpe med det?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Bygvænget VaGJ - kilometering NTJ

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/2 2023, 09:55 (460 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Et resterende hængeparti med Vardebanerne er den manglende kilometering af NTJ, som vistnok tidligere har været oppe og vende her i forummet. Kan nogen hjælpe med det?

En venlig og meget indsigtsfuld mand har forsynet mig med nedenstående data, baseret på officielle oplysninger, som hermed deles med forum.

Kjufling 27,4
Lønborg 24,9
Vostrup 22,6
Hemmet 17,2
Sdr Vium 13,0
N Bork 6,8
S Bork 4,2

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Bygvænget VaGJ - kilometering NTJ

af Poul Andersen, 3/2 2023, 13:32 (460 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Et resterende hængeparti med Vardebanerne er den manglende kilometering af NTJ, som vistnok tidligere har været oppe og vende her i forummet. Kan nogen hjælpe med det?


En venlig og meget indsigtsfuld mand har forsynet mig med nedenstående data, baseret på officielle oplysninger, som hermed deles med forum.

Kjufling 27,4
Lønborg 24,9
Vostrup 22,6
Hemmet 17,2
Sdr Vium 13,0
N Bork 6,8
S Bork 4,2

Obling i km. 5,1 og Tarm i km. 30,3.

Mvh.
Poul.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak