Avatar

Mere Vandbygningsvæsenet

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/2 2023, 22:46 (458 dage siden)

Kørsel med sejltroljer fra Thyborøn til Strande den 19. juli 1907 (Stender). Kan nogen blandt de materielkyndige afgøre, om troljerne tilhører VBV eller LTJ?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Mere Vandbygningsvæsenet

af Niels Munch, 2/2 2023, 08:13 (457 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Niels Munch, 2/2 2023, 08:33

Kørsel med sejltroljer fra Thyborøn til Strande den 19. juli 1907 (Stender). Kan nogen blandt de materielkyndige afgøre, om troljerne tilhører VBV eller LTJ?

[image]

G'morn Morten,

Nogle gange hjælper det af finde noget i nabolaget, som f.eks.:

[image]
FDF Sommertur 1911. Med sejltrolje til Thyborøn. Fotograf: Ukendt. Lokalhistorisk Arkiv for Viborg Kommune - Nummer: B19751.

Billederne er næppe taget ved samme anledning, idet hverken personer eller troljer er de samme, Dit billede (fra 1907) er tilsyneladende et stereoskopisk fotografi; "den slags" var moderne til ca. 1915, og mit billede er dateret "1911" (FDF stiftet 1902).

Hvis stedet ellers er angivet korrekt, viser billederne, at det ikke var usædvanligt med den befordringsform "dengang på de kanter". Men ellers er vi ikke blevet klogere - ej heller på troljernes ejerforhold. Dog vil jeg gætte på VBV - ligesom matrostøjet i begge tilfælde måske kunne tydes som FDF (men gætterier gælder som bekendt ikke her).

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Mere Vandbygningsvæsenet

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2023, 09:03 (457 dage siden) @ Niels Munch

Tak, Niels. Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt at den nærmest siddende dreng på dit foto synes at bære en cykelhjelm....

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Mere Vandbygningsvæsenet

af Niels Munch, 2/2 2023, 09:12 (457 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt at den nærmest siddende dreng på dit foto synes at bære en cykelhjelm....

Det er vel nærmest en slags "faldhat".

M.v.h.
Niels

Mere Vandbygningsvæsenet - Agger

af Peter Andersen, Hedehusene, 2/2 2023, 09:44 (457 dage siden) @ Niels Munch

Også en delvis oversigt af materiel i Agger fra 1921:

Lokomotiver:
1 stk. normalsporet damplokomotiv "Meta", mrkt. nr. 1439, bygget i 1879 hos Georg Egestorff - Linden- Hannover. (Liste over reservedele og tilbehør)
1 stk. normalsporet benzollokomotiv nr. 6589 med 20 HK, magnetisk tænding, bygget i 1914 hos Motorfabrik Oberursel Akt.-Ges., Oberursel bei Frankfurt a. M. (Liste over reservedele og tilbehør)

Rullende materiel (ekskl. lokomotiver):
1 stk. normalsporet motordraisine . Motoren er mærket "Fafnir". (benzin) (Liste over reservedele og tilbehør)
5 stk. normalsporede hånddraisiner: (Liste over reservedele og tilbehør)
6 stk. store, normalsporede sejltroljer. (Liste over reservedele og tilbehør)
2 stk. små, normalsporede sejltroljer. (Liste over reservedele)
59 stk. stentroljer, normalsporede. (Liste over reservedele)
25 stk. vognkasser til grustransport.
3 stk. normalsporede troljer med maskinhuse påbygget.
2 stk. normalsporede troljer med skure påbygget.
11 stk. normalsporede endetippere (bruges ikke). (Liste over reservedele)
1 stk. normalsporet tanktrolje. (med blyant tilføjet Hvide Sande)
16 stk. undervogne til tipvogne (2 stk. m 50 cm sporvidde, resten 60 cm sporvidde). (Liste over tilbehør) (med blyant tilføjet kassable)
6 stk. tipvogne, sporvidde 500 mm, lastevne ½ m³, bruges ved blokstøbning.
2 stk. tipvogne, sporvidde 700 mm, lastevne 1 m³, bruges ikke. (Liste over reservedele)
2 stkr. normalsporede bloktransportvogne (bruges ikke). (Liste over tilbehør)

Hvis nogen undrer sig over de mange sporvidder, skyldes det sandsynligvis, at der i tidens løb har været forskellige entreprenører ved Vestkysten, og man så har overtaget materiel fra disse.

--
Peter Andersen

Mere Vandbygningsvæsenet

af Krabsen, 2/2 2023, 10:40 (457 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak, Niels. Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt at den nærmest siddende dreng på dit foto synes at bære en cykelhjelm....

FDF'ere har altid været lidt pylrede :-P

(duk og hurtigt ind i skoven og skamme sig..)

Avatar

Mere Vandbygningsvæsenet

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2023, 10:51 (457 dage siden) @ Krabsen

Tak, Niels. Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt at den nærmest siddende dreng på dit foto synes at bære en cykelhjelm....


FDF'ere har altid været lidt pylrede :-P

(duk og hurtigt ind i skoven og skamme sig..)

Enig! :-) :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Mere Vandbygningsvæsenet - Thyborøn

af Peter Andersen, Hedehusene, 2/2 2023, 09:32 (457 dage siden) @ Niels Munch

Her er en afskrift fra en officiel materieloversigt fra Thyborøn omkring 1926:
Lokomotiver:
Ingen.

Tipvogne, dræsiner, trollier:
10 stk. tipvogne, sporvidde 70 cm, rummål 1,0 m³ - 1 beskadiget.
4 stk. tipvogne, sporvidde 60 cm, rummål 1,0 m³
8 stk. tipvogne, sporvidde 50 cm, rummål 0,75 m³ - ) Til disse vogne er kun 5 kasser -
1 stk. tipvogne, sporvidde 60 cm, rummål 0,75 m³ - ) tildels dårlige.
5 stk. tipvogne, sporvidde 50 cm, rummål 0,5 m³ - med høje stativer, bruges som betonvogne.

4 stk. dræsiner - 1 meget dårlig
1 stk. normalsporet sejltrollie - til personbefordring.
6 stk. normalporet trollier - belastningsevne c. 7 ts.
3 stk. normalporet trollier - af ældre konstruktion med dårlige vanger og dæk
2 stk. normalporet trollier - med jernvanger - bruges til vandbeholdere
2 stk. trollier - 78 cm sporvidde - belastningsevne 1 à 3 ts.

Ovennævnte findes ved Langerhuse, ved Thyborøn og havnen.

Diverse:
6 normalsporede betonblokvogne
8 betontipvogne m. 2 hjul til plankespor - sporvidde 1,0 m - 0,60 m³

Men det udelukker jo ikke, at der har været private troljer i brug. Toggangen har vel ikke været større end 3-4 tog dagligt?

På Arkiv.dk kan man på de lokale arkiver finde billeder af adskillige andre køretøjer.

--
Peter Andersen

Mere Vandbygningsvæsenet

af Bent Hansen, 2/2 2023, 09:10 (457 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Der er flere muligheder, hvilket ikke gør en bestemmelse lettere, men i Agger havde fiskerne lov til at køre på VBVs spor mellem Agger og Krik eller på banen helt fra syd, hvor fiskerne i Agger også kunne lande. Selv om troljerne benyttedes af spejdere, var det helt givet ikke deres?

Også fra Hvide Sande, Rømø og Saltholm kendes sejltroljer. Og syd for grænsen har jeg talt med folk, der godt nok som børn havde kørt sejltrolje på halligbanerne. Erindringen gik dog ikke på kørslen, men på skubningen tilbage i modvind! Det er kun et halvt hundrede pr siden.

Mvh. BH.

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak