DSB Desiro - Litra MQ

I december 2000 lejede DSB tre røde 2-vognssæt af typen Desiro fra Angel Trainz Contracts Ltd. De tre sæt var nybyggede af Siemens AG i Tyskland og var identiske med den tyske type DB 642. Efter at være blevet udstyret med bl.a. kaffeautomater, blev de sat i ordinær drift på Svendborgbanen den 22. marts 2001 som MQ 4951/4971-4953/4973.
Erfaringerne med Desiro var gode, og DSB besluttede derfor i 2002 at leje 12 helt nye togsæt fra Angel Trainz Contracts Ltd. for bl.a. at kunne afvikle hele driften på Svendborgbanen med MQ. De tre oprindelige togsæt blev tilbageleveret, og de 12 nye sæt ankom i efteråret 2002 - lakeret i DSB´s nye grå/blå design.
Hver vogn er udstyret med en dieselhydraulisk 6-cylinderet motor af typen MTU 6RD183TD, der via den yderste bogie leverer 315 kW mens de to vogne deler en fælles Jacobs-bogie. Vognkassen er bygget i aluminium (med front i glasfiber) med lavtliggende gulv, store panoramavinduer, brede døre og klimaanlæg. Toget er udstyret med ATC, trykluftbremse og magnetskinnebremse samt Scharfenbergkoblinger og der kan maksimalt sammenkobles 3 togsæt.
De 12 togsæt blev i løbet af 2002 sat i drift på Svendborgbanen, hvor de afløste MR-togene. I 2010 leverede Siemens yderligere 8 togsæt (MQ 4123-4130) til brug på Grenåbanen, hvor de fra december måned overtog trafikken fra litra MR. I sommeren 2016 lukkede Grenåbanen for at blive ombygget til letbane og de overtallige MQ-togsæt blev indsat på Lille Syd på strækningen Roskilde-Køge-Næstved.
Se også artiklen Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift.

DSB litra MQ

DSB litra MQ

DSB litra MQ

14 klapsæder og handicaptoilet.

Længde:
41,7 m.
Vægt:
68 tons
Effekt:
630 kW
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
114
Antal:
20 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB MQ 11MQ 11
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004911-7. Litreret MQ 4111 og MQ 4911. Ankom til Padborg 26/7-02
DSB MQ 12MQ 12
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004912-5. Litreret MQ 4112 og MQ 4912.
DSB MQ 13MQ 13
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004913-3. Litreret MQ 4113 og MQ 4913.
DSB MQ 14MQ 14
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004914-1. Litreret MQ 4114 og MQ 4914.
DSB MQ 15MQ 15
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004915-8. Litreret MQ 4115 og MQ 4915. Påkørte 6/12-13 væltet træ ved Kværndrup og afsporede med en aksel.
DSB MQ 16MQ 16
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004916-6. Litreret MQ 4116 og MQ 4916. Påkørte 18/1-13 personbil i Fruens Bøge.
DSB MQ 17MQ 17
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004917-4. Litreret MQ 4117 og MQ 4917.
DSB MQ 18MQ 18
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004918-2. Litreret MQ 4118 og MQ 4918. Ankom til Padborg 7/11-02
DSB MQ 19MQ 19
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004919-0. Litreret MQ 4119 og MQ 4919. Ankom til Padborg 7/11-02. Afsporede 2/10-08 i Odense.
DSB MQ 20MQ 20
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004920-8. Litreret MQ 4120 og MQ 4920. Ankom til Padborg 18/11-02.
DSB MQ 21MQ 21
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004921-6. Litreret MQ 4121 og MQ 4921. Ankom til Padborg 18/11-02.
DSB MQ 22MQ 22
SiemensAG2002B-unit EVN: 95860004922-4. Litreret MQ 4122 og MQ 4922. Ankom til Padborg 18/11-02. Påkørte 27/2-06 standset lastbil i overkørsel i Pederstrup. MQ 4922 afsporet. I drift igen december 2006. Påkørte 1/2-10 trailer i overkørsel i Højby.
DSB MQ 23MQ 23
SiemensAG2010B-unit EVN: 95860004923-2. Litreret MQ 4123 og MQ 4923 (byggenr. 96387).
DSB MQ 24MQ 24
SiemensAG2010B-unit EVN: 95860004924-0. Litreret MQ 4124 og MQ 4924 (byggenr. 96389). Afsporet 21/2-18 i Odense.
DSB MQ 25MQ 25
SiemensAG2010B-unit EVN: 95860004925-7. Litreret MQ 4125 og MQ 4925 (byggenr. 96391).
DSB MQ 26MQ 26
SiemensAG2010B-unit EVN: 95860004926-5. Litreret MQ 4126 og MQ 4926 (byggenr. 96393).
DSB MQ 27MQ 27
SiemensAG2010B-unit EVN: 95860004927-3. Litreret MQ 4127 og MQ 4927 (byggenr. 96395).
DSB MQ 28MQ 28
SiemensAG2010B-unit EVN: 95860004928-1. Litreret MQ 4128 og MQ 4928 (byggenr. 96397).
DSB MQ 29MQ 29
SiemensAG2010B-unit EVN: 95860004929-9. Litreret MQ 4129 og MQ 4929 (byggenr. 96399).
DSB MQ 30MQ 30
SiemensAG2010B-unit EVN: 95860004930-7. Litreret MQ 4130 og MQ 4930 (byggenr. 96401).
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
 Læs artiklen 

Jernbanebøger

Den Gule By
Den Gule By
Pris 137,- kr.
 Læs mere 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Sydfynske Jernbane
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB Desiro - Litra MQ - historie, data, billeder m.v.






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen