DSB lyntog og togsæt


Motorvogn. Maybach MD650, V12-cylinder dieselmotor. Voith hydraulisk transmission. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 3,4 og 2,3 m. Scharfenberg centralkobling. Elektrisk varme. Trykluftbremse. Skruebremse. Tjenestekupé. Rejsegodsrum. Toilet.

Bygget af Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Tyskland i 1963. Byggenummer 149456.
Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet. 15/3-90 trukket fra Helgoland til Odense. Udstillet i Odense 1992-94. 1996 til Cvk Kh. I drift 1997. I drift fra påsken 2006. Cvk Kh 2007-16. Odense 2016-18. 2018 til Randers.

Effekt:
1.100 hk.
Længde:
20 m.
Vægt:
51 tons
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
-
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
 
 
DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen