Motorvogn. Bar i den ene motorvogn, rejsegodsrum i den anden. 12 pladser i bar. Senere 62 pladser i alt. 2 Frichs dieselmotorer. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektromagnetisk skinnebremse. Dynamo 65 volt til togbelysning. Varmtvandsanlæg (opvarmning ved koksfyring). Last i rejsegodsrum 1,3 tons. Pladsnumre. Wc.

Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1935. Byggenummer 206.
Omlitreret 1941 fra MS 1. Kørte sidste tur 29-30/9-73 med MS 402 Berlin-retur. Udrangeret 1973 og overdraget til Jernbanemuseet. Odense 1977. Århus 1979-81. Udstillet i Odense 1989-94. 2000 fra Odense til Cvk Kh. Cvk Kh 2007-11. Randers 2011-18. 2018 til Odense.

Effekt:
500 hk.
Længde:
22 m.
Vægt:
 
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
52
:
 

DSB MS 401

DSB MS 401

DSB MS 401

DSB MS 401

DSB MS 401

DSB MS 401

DSB MS 401

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing
I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.


 Læs artiklen 
Svenska-lok
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB MS 401 blev bygget af Frichs i 1935






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen