DSB lyntog og togsæt
DSB Lyntog - Litra MS
Danmarks første lyntog blev sat i drift i maj 1935 i forbindelse med Lillebæltsbroens åbning og med ét slag blev rejsetiden København-Aalborg nedsat fra 10½ til 6½ timer.
Toget blev bygget af Scandia i Randers mens motorer og øvrig teknisk udrustning blev bygget af Frichs i Århus, hvor toget også blev samlet. Et komplet togsæt bestod af 2 motorvogne og en mellemvogn litreret MS-AA-MS med en samlet togvægt på 137,8 tons.
Hver motorvogn blev udstyret med 2 Frichs dieselmotorer på hver 250 hk, der forsynede banemotorerne på fællesbogien med strøm. Et trevognstog havde dermed 1.000 hk, og selvom maksimalhastigheden blev sat til 120 km/t, så opnåede man ved prøvekørsler væsenligt højere hastigheder. I maj 1935 satte et trevogntog Danmarksrekord mellem Vigerslev og Roskilde med 162 km/t. For at undgå en forøget bremselængde, og dermed flytning af en mængde forsignaler, blev toget udover trykluftbremse også forsynet med elektromagnetiske skinnebremser.
I den ene motorvogn var der restauration med 12 pladser og i den anden motorvogn var der indrettet rejsegodsrum. Et togsæt havde på 1. klasse 36 pladser og på 2. klasse 120 pladser.
Lyntogene blev fra starten stationeret på det nye lyntogsdepot Helgoland ved Svanemøllen station, der fortsat anvendes til DSB´s togsæt.
Hver lyntogsforbindelse fik sit eget navn: Kronjyden til Aalborg, Østjyden til Århus og Vestjyden til Esbjerg. Den 9. april 1940 blev Danmark besat, og dagen efter blev al kørsel med lyntog indstillet, og alle tog blev gemt væk på Helgoland Maskindepot. Det skulle vare indtil den 12. oktober 1945 før lyntogene igen kom i drift, og med maksimalhastigheden nedsat til 100 km/t grundet beskadigelser af spor og sikringsanlæg under krigen.
Den 30 september 1973 returnerede MS 401 og 402 fra Berlin med det sidste ordinære MS-fremførte plantog, hvorefter togsættet blev overført til Jernbanemuseet. De øvrige togsæt blev afbrændt på Centralværkstedet i København.
Læs mere på www.evp.dk.
Toget blev bygget af Scandia i Randers mens motorer og øvrig teknisk udrustning blev bygget af Frichs i Århus, hvor toget også blev samlet. Et komplet togsæt bestod af 2 motorvogne og en mellemvogn litreret MS-AA-MS med en samlet togvægt på 137,8 tons.
Hver motorvogn blev udstyret med 2 Frichs dieselmotorer på hver 250 hk, der forsynede banemotorerne på fællesbogien med strøm. Et trevognstog havde dermed 1.000 hk, og selvom maksimalhastigheden blev sat til 120 km/t, så opnåede man ved prøvekørsler væsenligt højere hastigheder. I maj 1935 satte et trevogntog Danmarksrekord mellem Vigerslev og Roskilde med 162 km/t. For at undgå en forøget bremselængde, og dermed flytning af en mængde forsignaler, blev toget udover trykluftbremse også forsynet med elektromagnetiske skinnebremser.
I den ene motorvogn var der restauration med 12 pladser og i den anden motorvogn var der indrettet rejsegodsrum. Et togsæt havde på 1. klasse 36 pladser og på 2. klasse 120 pladser.
Lyntogene blev fra starten stationeret på det nye lyntogsdepot Helgoland ved Svanemøllen station, der fortsat anvendes til DSB´s togsæt.
Hver lyntogsforbindelse fik sit eget navn: Kronjyden til Aalborg, Østjyden til Århus og Vestjyden til Esbjerg. Den 9. april 1940 blev Danmark besat, og dagen efter blev al kørsel med lyntog indstillet, og alle tog blev gemt væk på Helgoland Maskindepot. Det skulle vare indtil den 12. oktober 1945 før lyntogene igen kom i drift, og med maksimalhastigheden nedsat til 100 km/t grundet beskadigelser af spor og sikringsanlæg under krigen.
Den 30 september 1973 returnerede MS 401 og 402 fra Berlin med det sidste ordinære MS-fremførte plantog, hvorefter togsættet blev overført til Jernbanemuseet. De øvrige togsæt blev afbrændt på Centralværkstedet i København.
Læs mere på www.evp.dk.
DSB litra MS
DSB litra MS
Længde:
22 m.
Vægt:
Effekt:
500 hk.
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
52
Antal:
8 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
MS 1 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 til MS 401. | |
MS 2 | Frichs | 1935 | Brændt 1938 ved Fårup. Ombygget 1939 til MB 18. Ny MS 2 Omlitreret 1939 fra MS 6. Omlitreret 1941 til MS 402. | |
MS 3 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 til MS 403. | |
MS 4 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 til MS 404. | |
MS 5 | Frichs | 1935 | Brændt 1938 ved Fårup. Ombygget 1939 til MB 17. | |
MS 6 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1939 til MS 2. | |
MS 7 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 til MS 405. | |
MS 8 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 til MS 406. | |
MS 401 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 fra MS 1. Kørte 25/3-73 særtog for DJK Kh-Korsør. Kørte sidste tur 29-30/9-73 med MS 402 Berlin-retur. Udrangeret 1973 og overdraget til Jernbanemuseet. Odense 1977. Århus 1979-81. Udstillet i Odense 1989-94. 2000 fra Odense til Cvk Kh. Cvk Kh 2007-11. Randers 2011-18. 2018 til Odense. Udstillet i Odense 2022. | |
MS 402 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 fra MS 2. Kørte sidste tur 29-30/9-73 med MS 401 Berlin-retur. Udrangeret 1973 og overdraget til Jernbanemuseet. Odense 1977. Århus 1979-81. Udstillet i Odense 1989-94. 2000 fra Odense til Cvk Kh. Cvk Kh 2007-11. Randers 2011-18. 2018 til Odense. Udstillet i Odense 2022. | |
MS 403 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 fra MS 3. Udrangeret 1973. Afbrændt 5/12-73 på Gb. | |
MS 404 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 fra MS 4. Udrangeret 1973. Afbrændt 5/12-73 på Gb. | |
MS 405 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 fra MS 7. Udrangeret 1970. Ombygget 1971 til Specialvogn 605. | |
MS 406 | Frichs | 1935 | Omlitreret 1941 fra MS 8. Udrangeret 1970. Ombygget 1971 til Specialvogn 606. |
DSB litra AA
DSB litra AA
Længde:
20 m.
Vægt:
Effekt:
-
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
36
Pladser 2. kl:
16
Antal:
4 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
AA 911 | Scandia | 1935 | Omlitreret 1941 til AA 431. | |
AA 912 | Scandia | 1935 | Omlitreret 1941 til AA 432. | |
AA 913 | Scandia | 1935 | Brændt 1938 ved Fårup. Ombygget 1939 til AB 919. | |
AA 914 | Scandia | 1935 | Omlitreret 1941 til AA 433. | |
AA 431 | Scandia | 1935 | Omlitreret 1941 fra AA 911. Udrangeret 1973 og overdraget til Jernbanemuseet. Odense 1977. Århus 1979-81. Udstillet i Odense 1989-94. 2000 fra Odense til Cvk Kh. Cvk Kh 2007. | |
AA 432 | Scandia | 1935 | Omlitreret 1941 fra AA 912. Udrangeret 1973. Afbrændt 5/12-73 på Gb. | |
AA 433 | Scandia | 1935 | Omlitreret 1941 fra AA 914. Udrangeret 1970. Ombygget 1971 til Specialvogn 607. |
Jernbanen.dk forum
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Ingeniøren
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Budgettet skrider på smutvej til lastbiler: Runder 4 milliarder
Tre fatale fejl: Derfor sank gigantisk yacht på få minutter
Karteldannelse på europæiske jernbaner: Vestager svinger bødehammeren
Fik debut i ‘78: Nu kan vesttysk dieseltog få comeback på danske skinner