DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Togførervogn. Toilet. Kedelrum. 3-akslet. Akselafstand:4,7+4,7 m.

Bygget af Scandia 1916. Ombygget 1955 fra CUK 4208. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 29". Ombygget 1957 til CU 4290.

Længde:
15,13 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
28 tons
Akselafstand:
9,4 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
69 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak