DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Togførervogn. Toilet. Kedelrum. 3-akslet. Akselafstand:4,7+4,7 m.
Bygget af Scandia 1916. Ombygget 1955 fra CUK 4208. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 29". Ombygget 1957 til CU 4290.
Længde:
15,13 m.

Indretning:
Sidegang 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
28 tons

Akselafstand:
9,4 m.

Kupeer:
4 

Pladser 2. kl.:
40 

Antal:
69 stk.


Det militære sidespor ved Næstved
I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.
Læs mereDanske privatbaner
Læs historien om:
Rødkærsbro - Kjellerup Banen
Rødkærsbro - Kjellerup Banen