Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brand i tog i Nyborg ? (Generelt)

af gaest, 29/2 2016, 08:40 (2993 dage siden) @ Michael Deichmann

I Storebælt (og andre nyere tunneller) er der ventilatorer der ventilere røgen væk ved brand. Her skal man følge personalets anvisning for hvis røgen bliver blæst nedad (fx. ild i bagerste ende af et tog på vej op ad tunnellen) så skal man bevæge sig op og ikke ned.

Man skal selvfølgelig følge personalets (Lokoførerens?) anvisninger, og eller søge til nærmeste tværtunnel og komme over i det andet tunnelrør.

I Kaprun instruerede personalet faktisk passagererne til at gå opad. Det var kun de relativt få der valgte at trodse denne vejledning og gå nedad der overlevede.
Under Storebælt er strategien at køre toget ud af tunnelen ved brand. Men den kraftige luftcirkulation omkring toget i tunnelen vil alt andet lige virke forstærkende på en brand, desuden kan flere passagerer blive røgforgiftet på den måde.
Men, hvad nu hvis branden opstår i nogle elektriske installationer, og alle traktionsenheder efter brandstedet bliver inaktive? Jeg vil godt se ét arbejdende MF sæt trække en stamme på feks 4 MF, heraf 3 inaktive sæt, op af røret. Det er muligt at den virkelig kan det, men det kommer til at tage tid, tid hvor brand og røg kan udvikle sig.
Jeg vil stadig mene at vi stadig har den store brandkatastrofe under Storebælt til gode, og at der først derefter vil komme fokus på de efterhånden ret hyppige brande i jernbanemateriel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak