Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brand i tog i Nyborg ? (Generelt)

af gaest, 28/2 2016, 17:58 (2994 dage siden) @ andersj

Det er usandsynligt at en brand vil udvikle sig voldsomt under passage af Storebæltstunnellen. Indtil videre har der også blot været tale om røgudvikling men jeg har endnu til gode at høre om en hændelse med egentlig ildløs.

Hvorfor er det usandsynligt? Der er da rigeligt med ilt i tunnelen, selvom der kører meget diesel den vej.
Der har efterhånden været mange tilfælde af røgudvikling på flexlinerne, næste gang går det måske rigtigt galt.
Bjergbanen i Kaprun viser hvor galt det kan gå, og de havde endda ikke haft flere småbrande forud for katastrofen til at advare om noget var galt. Der gik det rigtigt galt med det samme. De fleste døde på grund af røgforgiftning.
Jeg ved ikke om Trafikstyrelsen er påvirket af at det er DSB, og at de derfor er mere tøvende, for det skulle jo nødigt gå ud over statens eget togselskab? Hvis det havde været en regionsbane eller en privat kørselsudbyder tror jeg ikke de var sluppet uden påbud.
Vi har ikke haft hændelser med brand i nogetsomhelst i tunneler i Danmark, og lære af udlandet kan vi jo alligevel ikke. Så der skal nok noget rigtigt slemt til før vores Trafikforstyrrelse får øjnene op for at det her virkeligt kan blive farligt. Også selv om det er DSB der kører.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak