Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brand i tog i Nyborg ? (Generelt)

af Scharfenberg, 29/2 2016, 21:54 (2993 dage siden) @ Henrik Hansen

* DSB tog selv IC4 ud af drift efter de to signalforbikørsler i november 2011.

Men vi kan da også bare give DSB skylden for alt - dårligt vejr osv. ;-)

D. 7/11 skete den berømte Marslev hændelse - DSB forsatte med IC4 tog i drift.
D. 10/11 udtaler Frank Olesen, DSB, at DSB ikke ser nogen grund til at 'grounde' IC4. - Link
D. 14/11 tages IC4 ud ad drift. - Link

Der skulle altså gå en uge før DSB reagerede !!

Nu ryger vi desværre lidt off topic, men uanset hvad: Tak fordi du er grundig med fakta, men du mangler lige et par detaljer:

* 4. november 2011: MG-signalforbikørsel ved Høje Taastrup
* 7. november: Marslev-hændelsen
* 14. november: Lokomotivføreren der førte toget den 4. november indberetter signalforbikørslen ved Høje Taastrup
* 15. november: DSB tager alle MG ud af drift. Helle Thorning Schmidt er i medierne den 15. november citeret for følgende: "Nu er det DSB, der i dag har besluttet, at man vil tage dem (IC4, red.) ud af drift. Jeg har stor respekt for, at DSB siger, at sikkerhed går forud for alt andet, men spørger du, om vi godt kunne tænke os, at de kom ud at køre igen, er svaret klart ja." (Egentlig lidt pudsigt, at Danmarks forrige statsminister var "IC4-fan") :-D

Det er en temmelig indgribende beslutning at tage en hel flåde ud af drift (eller 20-30 togsæt som vist var i drift dengang). Derfor gør man det ikke på baggrund af en enkeltstående hændelse, der i første omgang kunne henføres til det enkelte togsæt. Da lokomotivføreren den 14. november så indberetter signalforbikørslen fra den 4. november, vurderer DSB, at det ikke kan udelukkes, at der er tale om en generel MG-fejl. Herefter reagerer de inden for et døgn. Det synes jeg ikke, at man kan klandre DSB for. Men jeg anerkender, hvis du mener noget andet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak