Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tølløsebanen (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 28/9 2016, 15:50 (2767 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Morten

Jeg vil gerne lige sikre mig, at jeg forstår dit system.

Vi er vel enige om, at ”officielle” navne, er ”kontrolleret, arrangeret eller anerkendt af statsmagten, det offentlige eller en anden anerkendt myndighed”, som der står i ”Den Danske Ordbog”?

Hvis vi ser på dit eksempel, HTJ, så angiver du det registrerede navn fra Aktieselskabsregistret - senere Erhvervs- og Selskabsstyrelsen - som ”Infrastrukturejer” fra 1901 til 2003.

Mig bekendt ejede aktieselskabet ikke kun infrastrukturen men også materiellet, og det stod for driften som operatør.

Under kategorierne ”Transportselskab/operatør” og ”Materiel” angiver du imidlertid navnet ”Høng - Tølløse Jernbane”.

Hvordan skal det egentlig forstås?

Hej Hans,

Det er et yderst relevant spørgsmål, du stiller. Tak! :-)

Det er over tid - vanskeligt at sondre mellem transportselskab/operatør, for - som du ved - er "operatør" siden årtusindskiftet en klart defineret størrelse, og som du skriver, var det førhen ganske rigtigt aktieselskabet, der ejede ikke alene infrastrukturen men også materiellet (undtagen når materiel var ejet af flere selskaber i fællesskab). Baneselskabet/infrastrukturejeren stod dengang for driften som "operatør", men det begreb var i sin nuværende form dengang ikke opfundet. I stort set alle sammenhænge benyttedes for BÅDE materiellet OG infrastrukturen de betegnelser, som vi kender så godt, f.eks.: Høng - Tølløse Jernbane (HTJ). Det var betegnelser, som blev brugt både internt ved jernbanen og eksternt. De officielle selskabsnavne blev stort set aldrig anvendt, ikke engang af jernbaneentusiaster.

Derfor anvender jeg (før årtusindeskiftet), når det drejer sig om ”Transportselskab/operatør” og "Materiel", de velkendte betegnelser for HTJ, OHJ osv. De stod jo i det interne instruktionsstof, på materiellet, på banemærker, i Niels Jensen-bøger etc., men de angav kun sjældent det fulde officielle navn på selskabet. Efter årtusindeskiftet er situationen en anden og meget mere flydende, idet operatørerne ligger og futter rundt både her og der. Materiellet er udskilt fra infrastrukturen, så her kan man uden komplikationer benytte operatørselskabernes fulde aktie- eller anpartsselskabs-navne (der er vist endnu ikke nogen I/S'er eller AmbA'er).

Mit "system" er blevet til blandt andet med henblik på fotoregistrering i en stor database, men også i en naturlig erkendese af, at et jernbaneselskab ikke bare er et jernbaneselskab. Der kan - ud over "fremmede" operatørers kørsel på et baneselskabs infrastruktur - også være tale om forpagtningsforhold o.lign. Nedenfor er vist et par eksempler herpå (beklager at forums format ikke tillader opsætning med tabulering eller pdf'er):

O = Transportselskab/operatør.
F = Infrastrukturforvalter.
E = Infrastrukturejer.
M = Materiel

Randers - Hadsund Jernbane (RHJ) O 10.10.1883-31.03.1969
Randers - Hadsund Jernbane (RHJ) M 10.10.1883-31.03.1969
Randers - Hadsund Jernbaneselskab E 10.10.1883-12.12.1919
Aktieselskabet Randers - Hadsund Jernbane E 13.12.1919-31.03.1969
Local-Eisenbahnen-Betriebs-Gesellschaft, Hamburg F 10.10.1883-31.03.1897


Kleinbahnen des Kreises Apenrade (KA) O 14.02.1899-19.05.1920
Aabenraa Amts Jernbaner (AAAJ) O 20.05.1920-31.03.1926
Kleinbahnen des Kreises Apenrade (KA) M 14.02.1899-19.05.1920
Aabenraa Amts Jernbaner (AAAJ) M 20.05.1920-31.03.1926
Kleinbahnen des Kreises Apenrade E 14.02.1899-19.05.1920
Aabenraa Amts Jernbaner E 20.05.1920-31.03.1926
Aktieselskabet Graasten - Varnæs-Banen O 30.30.1926-29.09.1926


Mariager - Faarup - Viborg Jernbane (MFVJ) O 01.07.1927-31.03.1966
Mariager Kommune, Mariager O 01.04.1966-
Mariager - Faarup - Viborg Jernbane (MFVJ) M 01.07.1927-31.03.1966
Mariager Kommune, Mariager M 01.04.1966-__.__.19__
Mariager - Faarup - Viborg Jernbaneselskab E 01.07.1927-12.04.1929
Viborg - Faarup Jernbane-Aktieselskab E 19.09.1928-31.03.1966
Mariager - Faarup Jernbane-Aktieselskab E 13.04.1929-31.03.1966
Mariager Kommune, Mariager E 01.04.1966-

Som du ser af Mariager-eksemplet, vil man ikke kunne anvende navnene på infrastrukturejerne som navn på operatøren eller materielejere. Hvem kørte togene på Mariagerbanen, og hvem ejede i praksis en given MFVJ-materielenhed? Mariager - Faarup - Viborg Jernbaneselskab eller Viborg - Faarup Jernbane-Aktieselskab? Et måske endnu bedre eksempel er Aktieselskabet Sorø - Vedde Jernbaneselskab, her var det frem til 1933 DSB, der kørte privatbanens tog, og det samme gælder f.eks. Gjedser Jernbane-Selskab A/S frem til 1966. Derfor har du heller ikke helt ret, når du skriver, at aktieselskabet ikke kun ejede infrastrukturen men også materiellet, og at det stod for driften som operatør. Det gjorde det ofte, men ikke altid, så derfor er det under ”Transportselskab/operatør” og ”Materiel” nødvendigt at bruge de gamle betegnelser, som vi kender så godt. Det gør det også lettere for "vane-entusiasterne" at orientere sig i systemet.


Med vanlig venlig hilsen
M:-)orten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak