Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Anlægsstatus pr. 30. september 2016 - Hirtshals (Jernbanen i dag)

af Jens N, Fredericia, 14/1 2017, 22:23 (2659 dage siden) @ Gæst1

Det er muligt, at et sydligt sporskifte med direkte indkørselsmulighed til terminalen i Hirtshals havde kostet 10 mio kr mere, og at det var lige netop over den økonomiske smertegrænse. Forskellen er ikke i "hvor mange rangister man kan få for 10 mio kr". Forskellen er i, om terminalen vil blive brugt eller ej.


Du fangede ret præcist min pointe Gæst1. Der snakkes politisk meget om mere gods på banen, men når man vedblivende laver halvgjorte løsninger, der ikke i daglig brug er anvendelige, uden et forhøjet personaleforbrug, så bliver det ikke til ret meget.

I forbindelse med terminalen i Esbjerg, var godsoperatørerne alle ret enige om at den udformning Banedanmark havde lagt på bordet, ikke var anvendelig, og der blev også advaret mod at gennemføre byggeriet på det grundlag. Men Banedanmark byggede den alligevel, og spildte 58 mio. skattekroner.

Og nu har man lavet man en halvgående løsning i Hirtshals igen:
Krydsningsstationen på Hirtshalsbanen, der er nødvendig for at kunne køre på de tidspunkter kunderne efterspørger, er på vej - godt nok noget senere end terminalens færdiggørelse. Hvorfor er disse sammenhængende projekter ikke koordineret meget bedre?
Adgangsforholdene til terminalsporene, ser det derimod ikke ud til at man laver rigtigt. Det er synd og skam.

Med venlig hilsen Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak