Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidste dag (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 15/1 2017, 21:26 (2658 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Når en klippekortautomat gik i stykker, blev den i øvrigt indsendt til "Lampisteriet" på København H til reparation. Hvorfor vi ikke overlod problemet til "Lampisteriet", husker jeg ikke.

Det var fordi, at det var Lampisteriet, der stod for styring, vedligeholdelse og til dels også reparation og udskiftning af stempleautomaterne i hele landet (leverandør Bent Gerts a-s). Det var - med mange hundrede maskiner i drift - mest rationelt at samle disse opgaver ét sted, og når det var København, der blev valgt, så var det vel primært fordi, at der i hovedstadsområdet var den tætteste koncentration af maskiner.

Men faktum er, at vi forsøgte at løse problemet lokalt. En vaks stationsbetjent foreslog, at vi udstyrrede hver enkelt klippekortautomat med et "varmelegeme" for at fjerne kondensvandet. Den billigste form for varmelegeme var en ganske almindelig glødepære i en fatning. Så klippekortautomaterne blev simpelthen udstyrret med "indvendig belysning - vistnok en 60 watt pære. Man kunne så i mørke møde det lidt pudsige syn, at der strømmede lys ud af sprækkerne i klippekortautomaterne - hvilket kunne se helt rumfilmsagtigt ud.

Og så rendte I og skiftede pærer hele tiden? :-P

Om løsningen bredte sig til andre dele af landet, husker jeg ikke.

Det tror jeg ikke, for jeg mindes ikke at have set lys i maskinerne her i København, men der kom vist på et tidspunkt en landsdækkende løsning.

Med vanlig venlig hilsen
M;-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak