Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud (Generelt)

af Gæst1, 3/3 2017, 10:41 (2611 dage siden) @ andersj

Sådan som planerne er nu er det:
-Et-system togsæt til landsdelstrafikken (indkøbsprocessen er igang)
-Et-system ellokomotiver + dobbeltdækkere til regionaltogstrafikken på Sjælland (udbud er igang + option på yderligere lokomotiver, hvilket vil kræve yderligere dobbeltdækkere)
-To-system ellokomotiver + vogne til København-Hamburg. (option til regionaltogs lokomotiverne)

Det er nu ikke helt korrekt:

Togsæt til landsdelstrafikken: Her er DSB stadig i gang med at lave et beslutningsoplæg, der politisk skal godkendes, hvilket jo ikke lykkedes sidste gang. Dog er DSB i fuld gang med at hyre konsulenter til at gennemføre selve udbuddet. Men de har altså endnu ikke fået mandat til at starte indkøbsprocessen, og de har endnu ikke fremvist, hvordan de 20 mia til køb af tog finansieres. Der undersøges både togsæt til Regional- og Fjerntrafikken - samt formelt også lok-vogne løsninger. Ambitionen er et togsæt til at køre det hele, men som det ses i præsentationen til Transportudvalget (linket tidligere på denne side) er det endnu uklart om det skal være enkelt- eller dobbeltdækkertogsæt, 80 eller 110 meter, 200 eller 350 siddepladser. Så stor usikkerhed går man næppe i udbud med.

El-lokomotiver: Her efterspørges kun to-strømslokomotiver. 26 til kørsel med de eksisterende dobbeltdækkere kun i Danmark. En option på 6 til kørsel med nye vogne kun i Danmark, og en option på 12 til kørsel med nye vogne. Optionen på 12 udrustes til kørsel Danmark - Tyskland, men alle lokomotiver er principielt forberedt for det, og leveres som to-strømslokomotiver.

Nye vogne: Her er man gået i gang med at indhente informationer om evt nye vogne. Hovedfokus er på nye vogne til kørsel mellem København og Hamburg, hvorfor der "mangler" vogne til de 6 ekstra el-lokomotiver til dobbeltdækkervogne til kørsel i Danmark.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak