Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rüdesheim am Rhein - billede 2 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/10 2017, 12:25 (2372 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg havde en faster, der var tysk gift og som boede i Offenbach am Main lige øst for Frankfurt am Main og ca 70 km fra Rüdesheim am Rhein.

Når vi besøgte hende, besøgte vi ofte også Rüdesheim am Rhein. Det gjorde vi vistnok i bil; men af en eller anden grund aflagde vi også banegården i Rüdesheim am Rhein et besøg. Det har muligvis været i 1967, hvor jeg var 8 år, og er måske sket for at honorere purkens gryende jernbaneinteresse.

Mit minde fra dengang var stationens forhal/venterum. Der var kun én dør - en dobbeltdør - ud til perronen og døren var aflåst. Ved togafgang, kom en medarbejder hen og låste døren op. Denne forretningsgang skyldtes sikkert, at perronen er ret smal. Men jeg har da senere set smallere perroner i Danmark - f. eks. Lerbjerg og nordsiden af Munkebjergperronen. I Danmark uden “afværgeforanstaltninger”, men vi besidder jo heller ikke den tyske grundighed.

På nedenstående foto ses nævnte perron til højre i billedet. Jeg betrådte den i går og skønner, den et ca 2,5 meter bred. Den aflåste dør befinder sig ca. midtvejs under perrontaget. Bemærk i øvrigt den fine S-kurve. Overkørslen på billedet er midlertidig og skyldes sporarbejde med tilhørende sporspærring weekenden over.

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak