Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Synlige forskelle på MY og MX (Generelt)

af ulca, 3/12 2017, 08:08 (2353 dage siden)

Jeg har mange steder set at folk åbenbart kan have svært ved at se forskel på MY og MX fordi de har visse lighedspunkter, især fronten. Jeg vil dog påstå at for det trænede øje er det ikke så svært, se nedenstående liste:

1. Fronten: Den skrå del af fronten starter på MY helt nede ved pufferplanken, hvorimod den på MX først starter et lille stykke højere oppe fordi der er et lille lodret stykke nederst.

2. Gitre: På MY er der et langt gitter fra førerrumdør til førerdumdør, mens der på MX er to hvoraf det ene er aflangt mens det andet er ca. dobbelt højde i halvdelen nærmest førerrummet. Desuden har MX et stort og tydeligt gitter på taget samme sted som det store på siden.

3. Undervogn: MY har en slags "skørt" mellem bogierne ved dieseltank og batterikasse. Det har MX ikke, i stedet er dels et aflangt firkantet stykke og dels hvad der ligner en tryklufttank i enden nærmest det store gitter.

Desuden har jeg set, at førerrummet nærmest det store gitter tilsyneladende betegnes som "Førerrum 1" og det modsatte som "Førerrum 2". Er disse betegnelse de samme hos alle operatører, altså dels nr. 1 og nr. 2, dels om man nogle steder måske anvender betegnelser såsom A og B for at skelne mellem de to førerrum?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak