Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Synlige forskelle på MY og MX (Generelt)

af Erling Pedersen, 3/12 2017, 21:18 (2352 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Hej Venner.

Her kommer lidt teknik.

På My er de fire ventilatorer drevet elektrisk, så havde lokomotivføreren problemer med ventilatorerne ved foreksempel styrevogns kørsel fik han en vekselretteralarm, da ventilatorerne er som banemotor ventilatorerne drevet af vekselstrøm på My.

Men på Mx er den enkelt ventilator trukket direkte via en elastisk kobling som er trykluft styret så der fik man igen alarm og kunne komme ud for dieselmotorstop når ventilatoren eller trykluftstyringen svigtede. Den gemmer sig under risten !

I Drift sås der praktisk taget aldrig mere end to ventilatorer i drift på My, selv med tog på op til 2000 tons ! (hvorfor nordmændene dækkede to af, de kunne ikke holde sig selv fri for sne, da de praktisk taget aldrig blev benyttet)

Hilsen Erling.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere
ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak