Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

60 daglige godstog til og fra Køge (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 3/7 2018, 10:10 (2124 dage siden) @ William Skov

Hvis det ikke kan betale sig at køre over Hamborg, kunne man så ikke løbe om i Bad Oldesloe og køre til Neumünster?

Så slipper man jo for Hamborg.

Men til gengæld skal du ud på en ikke elektrificeret enkeltsporet strækning. Omkostningerner til kørsel med diesellokomotiv er omtrent ti gange højere, end kørsel med el-lokomotiv, så det kan næppe betale sig - hvis der i det hele tager er kapacitet til kørsel med godstog, og ingen begrænsninger på toglængden...

/Lasse

P.S: I Tjekkiet vil infrastrukturforvalteren for at frigive kapacitet på en af hovedlinierne, stille diesellokomotiver gratis til rådighed for godsoperatører, der kan lokkes til at køre deres tog via en ikke-elektrificeret "omvej". I Dansk sammenhæng sammenlignelig med at BDK stillede gratis diesellok til rådighed for kørsel Lunderskov - Tønder - Itzehoe for at frigive kapacitet i Sønderjylland. Det tjekkiske initiativ bliver interessant at følge.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak