Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Søndenfjords, 9/5 2011, 07:36 (4761 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Se venligst også mit netop afsendte svar til Niels Munch.

Som "den opmærksomme læser" (og måske holder af "banen") måske har bemærket, har jeg i høj grad benyttet mig af genbrug af min artikel i "banen" ( årg. 2003) om emnet, omend der er rettet lidt i tid (grammatisk tid) og tilføjet et og andet, bl. a. lidt om godsvognene.

Derfor er også den lille historie om færgens havneforlis kommet med, selvom Else Klit Kristensen afkræfter historien i nævnte bog (som jeg ikke har - man kan ikke have det hele :-) ).

Det var da en ganske "sød" historie, men vi lever jo ikke på sjove historier, så jeg trækker min version ud igen.


Tak for korrektionen.

Erik V. Pedersen

Kære EVP,
Jeg synes ikke, du nødvendigvis behøver at trække din version tilbage igen, for vi ved jo stadig ikke, hvor sandheden ligger - og hvor færgen ligger - om den ligger på havsens bund.
Else Klit Kristensen skriver jo netop, at den kan være sunket efter, hun forlod stedet.
Tak for Sundsøre-siden i øvrigt, det er dejligt at så specielt et lille stykke jernbanehistorie nu er blevet ophøjet og gemt for eftertiden.
Og at færgen også er det, for det er jo ikke kun et stykke færgehistorie, netop fordi den var den eneste privatbaneejede færge i Danmark.
Jeg kan i øvrigt anbefale bogen om Hvalpsundbanen, navnlig på grund af informationerne. Illustrationsmæsigt savner den desværre noget, for dels er billedmaterialet relativt beskedent sammenholdt med, hvad vi ellers er blevet vænnet til, og dels er f.eks. farvebillederne ikke bare få, men også små. Men måske har de ikke kunnet tåle at blive blæst op.
mvh
Søndenfjords


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



DSB MK620

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak