Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

U-signaler (Jernbanen i dag)

af 1146Repratør, 12/4 2012, 22:41 (4399 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Grunden til signalet er jo også at man på privatbanerne ikke havde de samme penge som ved daværende storebror DSB så man lavede et fælles U-signal. alle privatbaner havde næsten dette signal som også var i den gamle SIN-PRB inden denne blev nedlagt og hver operatør skulle sin egen SIN.

På f.eks skagensbanen er der 1 overkørsel i hver retning som skal tændes på strækningsradio pga lukningstid og stansning ved et trinbræt. så "spare" man jo et ekstra trinbræt som jo skal holdes om vinteren sprøjtes om sommeren og vedligeholdes. + at der er et trinbræt som skal igangsættes med tyfon syd over da der ellers vil komme lang kø på hovedevejen til skagen om sommeren..:-)

Privatbanerne havde godt nok nogle måder at spare på i gamle dage.
Det omtalte U-signal havde banedanmark også øje på på et tidspunkt da de også kunne se fidusen i det..


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak