Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Internationale tog på København H i 1990'erne (ca. 30 fotos) (Generelt)

af mss ⌂, 13/7 2012, 23:47 (4307 dage siden) @ mss
redigeret af mss, 14/7 2012, 00:23

3. DEL: Nattog til det sydlige udland.

Jeg starter med DB sovevognene af type WLABmh175, der indgik i toget til München, Basel og Innsbruck, men også som direkte sovevogn til Paris (i toget til Aachen og Oostende). Her en sådan vogn i det førstnævnte tog i 1994:
[image]
Her endnu et billede af to WLABmh175, tv set fra gangsiden, th set fra kupésiden, årstallet er 1994:
[image]
I sommermånederne kørte som nævnt et separat nattog til Paris. Her ses en WLABmh175 i et sådant tog i sommeren 1994 -bagved anes en fransk liggevogn af type B9c9x (som jeg desværre ikke har et portrætfoto af) :
[image]
I toget indgik også franske siddevogne, i starten af 90'erne udskiftedes de indtil da anvendte UIC-Y siddevogne med de nyere af type Corail VU, litra B11u:
[image]
Endvidere indeholdt disse tog to franske pakvogne og såvidt jeg husker indgik i en overgangsperiode også en 1./2. klasse UIC-Y vogn type A4B5x.
Nattoget til München, Basel og Innsbruck indeholdte udover to sovevogne også et antal liggevogne af typerne Bcm243 og Bcmh246. Sidstnævnte var en ombygningsvariant med nyt klimaanlæg. Her en Bcm243 (indlejet til en ferieekspres):
[image]
Siddevognene var i starten af 90'erne af typerne Bm232 og Bm238 (begge med de små kupévinduer), men blev senere afløst af de nyere Bm234 (se længere tilbage i tråden).
Her ses gavlene af en Bcm/Bcmh og en Bm234:
[image]
De tyske pakvogne indgik i mange forskellige løb, både almindelige dagtog, EC-tog og nattog. Her en (desværre graffitti-hærget) Dms905 på København H i 1994:
[image]
Somme tider var der også nogle usædvanlige vogntyper i togene. I 1992 oplevede jeg at toget fra München og Innsbruck indeholdt hele to usædvanlige liggevogne.
Den ene var en tysk liggevogn med "Vorzugsabteile" (kupéer der via et rulle-jalousi kunne deles i to halvkupéer) af typen Bctmh257:
[image]
Den anden usædvanlige liggevogn var en ældre østrigsk liggevogn type Bcmz (meget lig de Schweiziske RIC-vogne):
[image]
Disse fandtes der ikke ret mange af, de østrigske liggevogne fra 1980'erne er dog en videreudvikling af denne type (med flere toilet/vaskerum).
I en periode var sovevognen til Paris (i toget til Aachen og Oostende i vinterkøreplanen) en fransk vogn af type T2. Jeg har kun et meget underbelyst (grumset!) billede fra 1992. Bemærk også den tyske vogn til højre, det er en Bm232, vognen til venstre er en tysk WLABmh175 -stadig med cremefarvet tag (men meget beskidt):
[image]
Toget til Aachen og Oostende indeholdt en primært tysk og en belgisk oprangeret togdel. De tyske vogne var af de sædvanlige typer, danske siddevogne forekom også tidligt i 90'erne i denne togdel (til sidst blot en enkelt AB-vogn).
Den belgiske togdel bestod af sidde- ligge- og sovevogne. Siddevognene var af Eurofima-type, her en sådan på København H d. 4/5 1996:
[image]
Liggevognene var af den belgiske I5 type:
[image]
Sovevognen var normalt en belgisk MU:
[image]
Denne vogn kunne dog også være fransk.
Antallet af vogne varierede generelt meget, dette galdt særligt for sæsontogene, men antallet af sidde- og liggevogne kunne også være meget skiftende i Aachen-toget.
I midten af 1990'erne blev sæsontoget til Amsterdam (tidligere fremført med dansk B-vognsmateriel) til et nattog. Her ses et par tidligere tyske liggevogne i dette tog, der havde et ret sent afgangstidspunkt:
NS Bcm (ex. DB Bcmh246)
[image]
NS Bcmz (ex. TUI Bcvmh/z)
[image]

Det var så et sammendrag af mine fotos af internationale vogne i København i 1990'erne.
De eneste jeg mangler at nævne er togene til Østeuropa, herunder også togene til Berlin. Her har jeg dog ikke mange billeder eller informationer, ved interesse kan jeg prøve at brygge et indlæg mere sammen med disse tog.

På min hjemmeside findes mange flere billeder, følg blot linket i min signatur! :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak