Tønder (Generelt)
Så har "man" jo også været inde og lave antagelser, uden at undersøge sagen. Det er ikke tilfældet med 987, som har kedel- og fyrkassekarakter 2 (hvilket er rigtig godt) og derudover har en grundig inspektion af kedlen vist at den sandsynligvis er den bedste af de bevarede og turen Funder-Struer og senere Struer-Tønder uden tegn på varmløbning, peger også i retning af en fornuftig undervogn.
Her tillader "man" sig at spørge, hvornår er den inspektion lavet, og karakteren givet?
Det er meget muligt at en maskine kan være i god stand ved udrangeringen. Det var E996 jo også. Og den fulgte lydigt med i transporten til Esbjerg for udskibning, selvom kedlen altså var ødelagt på grund af forkert udtørring.
Det er mere relevant at vide hvordan maskinens tilstand er nu. Ja, hvis man altså har brug for at vide det. Jeg er ikke interesseret i at købe denne, eller noget andet damplokomotiv, og har som sådan heller ikke brug for at kende tilstanden. Jeg mener bare at maskinens tilstand tilbage i starten af 1970'erne meget nemt kan være blevet misvisende for hvad den evt kan bruges til i dag.