Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

? om Rheingold og epoke IV farver (Generelt)

af Georg Schmidt, 17/12 2012, 11:20 (4150 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja, den med 230 km/t ville jeg nu også tage med cum grano salis. Jeg er ret sikker på, at der i tjenestekøreplanen for TEE 54 eller 80 Blauer Enzian har stået 160 km/t. De 160 forhindrede nu ikke tyskerne i at have imponerende rejsehastigheder i slutningen af tresserne. Ved lidt hurtige køreplansopslag har jeg fundet et par for Blauer Enzian. I sommeren 1968 var den på 106 km/t mellem Hamburg Hbf og München Hbf, i sommer 1969 fantastiske 114 med 7 timer og 8 minutter for de 813 km. I sommer 1970 var rejsehastigheden faldet til 101 med ligeud 8 timer, måske i forbindelse med større tog evt med sporarbejder for højere hastigheder. Blauer Enzian har sikkert været fremført af E 10.12 i TEE-farver ligesom Helvetia som ses på billedet herunder. BR 103 har også fremført Blauer Enzian. I det senere IC-system blev rejsetiden forlænget, men nu kom der også 550 tons på krogen, og det tog tid med med opgradering til de 200 på strækningen. I dag omkring 6 timer Hamburg-München med ICE.
[image]
[image]
Den ældre pantografmodel som 103'erne kørte med i starten kunne ikke lide mere end 160 km/t.

Hilsen Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak