Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

påkørsel af vildt med tog (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 24/1 2013, 10:38 (4133 dage siden) @ Gert

Tak for info.
Er det hyppigt forekommende?

Gert

Jeg har selv oplevet et par påkørsler på Vendsysselbanen, hvor jeg pendler Fh-Ab. Der er en del rådyr mellem herregårdene Knivholt og Ellinggaard, og som tit står og fouragerer i kornmarkerne langs banen, tilsyneladende helt uforstyrret af togene, men her har jeg kun oplevet påkørsel af fasaner.
Senest oplevede jeg en aften udenfor Hj, på vej mod Fh, hvordan den lyder (og føles), når en MR med klipper et rådyr over på midten - det gav et mærkbart og meget hørligt bump, da første hjul ramte, så jeg troede, at toget kørte over en træstamme - fra de øvrige hjul hørtes ingenting...
Ifølge lokomotivføreren skete det tit, og især i aftenskumringen som her, så han tog det helt roligt.
Sandsynligvis tog Mikkel Ræv og fuglene sig af kadaveret - ude i naturen er der jo ikke noget, der går til spilde.
En anden gang var det to hunde fra en gård umiddelbart vest for Sindal, og som havde en (u)vane med at løbe ud til banen og gø ad toget - en dag havde de stillet sig op midt på sporet for at jage det formastelige tog væk fra det, som de åbenbart opfattede som deres enemærker. Det lød som om, at MR-toget kørte over en tynd træstamme med grene, der med bumpende lyde ramte alt "vedhænget" langs hele bunden på begge vogne. Sandsynligvis holdt toget bedre til dette "møde" end hundene, og lokomotivføreren mente da også, at nu blev der endelig fred for dem...
Jeg ved ikke, om påkørsler af rådyr er særligt hyppige ved overgang fra sommertid til vintertid, og omvendt, men i den forbindelse rådes bilister i hvert fald ofte til at være ekstra opmærksomme i skumringstiden.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak