Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den nye trafikaftale - med et par overraskelser (Generelt)

af steenth, 24/3 2013, 19:39 (4061 dage siden) @ Anders Østerlund

Sporgeometrien (Hedder det det) passer i forhold til handouten (minus transversalen ved spor 2/3.

Retningen af togene ser jeg dog nogle problemer ved.

Toge fra Køge Nord som skal mod Næstved skal ind på perronen ved spor 3 men det samme skal toge fra Næstved mod Roskilde!

Det er spor 2 som skal bruges til tog fra Køge til Næstved - transversalen, der er fra spor 4 til spor 2, er designet til høj hastighed.

Det kan jo reddes ved en fly over øst for Roskilde så toget fra Næstved mod Roskilde kan komme ind på spor 5 i stedet.

Det redder ikke noget. Du presser bare flere tog ind på samme spor 5 du beskriver det næste.

Men så har du altså alle toge fra Slagelse mod Køge Nord og Næstved mod Roskilde inde på spor 5 og det er mange til et spor.

Spor 5 er primær til tog i mod Køge Nord fra både Næstved og Slagelse.

Slagelse mod Roskilde kan klares via din transversal ved spor 3.

Jep, ellers er alternativ spor 2. Det kommer flere transversaler, specielt i østdelen, for øge fleksibiliteten.

Toge fra Roskilde mod Næstved (spor 2) vil kortvarig blandes med toget fra Slagelse mod Roskilde (spor 3)

Man ikke undgå helt krydsninger i niveau. Niveaufrie løsninger koster. Den vigtigste strækning er Slagelse-Køge Nord, hvor man vil have højere hastighed - og det er opfyldt med denne løsning.

Toget fra Køge Nord mod Slagelse vil skulle krydse sporet hvor toget fra Slagelse mod Roskilde skal passere, det kan jo gøres i praksis men ideen med fly overen er vel at togene skal krydse i niveau.

Iflg. den køreplan, som der er planlagt efter, skal der være 2 tog i time fra Slagelse til Roskilde. Det er et overskuelig.

Jeg er klar over at min forslag tager sig nogle friheder med hensyn til eventuelle flyovers ved Kværkeby og selv om de er sparet væk i den første anlægslov om København - Køge Nord - Ringsted banen så er jeg sikker på at de "kloge" politikere finder ud af at ind og udfletning i niveau er det bedste (både her og og ved Ny Ellebjerg)

Men der er vel ikke andet en at vente på at der kommer noget mere konkret som vi kan forholde mig til.

Jeg prøver bare at samle fakta om den løsning og vil helst begrænse mig med mine forslag.

Og læg mærke til at de i handover´en skriver banen fra Slagelse og ikke til.

Det vil jeg ikke særlig meget værdi. Kortet er mest sandsynligvis lavet af Banedanmark og det er transportministreret der har lavet handout - det er sandsynlig at teksten ikke er helt præsis. Aftaleteksten nævner bare at formålet at spare køretid.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak