Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tidl. planer om Roskilde Vest, og noget om S-togsforlængelse (Jernbanen i dag)

af Casper, 25/3 2013, 03:21 (4074 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Enden af Lindenborgvej er temmelig langt uden for byen, men trafikalt nok et fornuftigt valg.
http://goo.gl/maps/MBsJK

Det er jo i dette tilfælde helt ligegyldigt hvor langt uden for byen det er. Stationen har kun til formål at virke som skiftestation mellem tog og bus og her er afstanden til Roskilde Station ikke en vigtig faktor, men derimod tilgængeligheden for busser og pendlere der ønsker og parkere bilen.

Ja, det er netop det jeg skriver. Trafikalt et rigtigt sted.

Når jeg var overrasket, var det fordi man tidligere har brugt navnet Roskilde Vest om en station som skulle betjene det vestlige Roskilde f.eks. i projektet S-tog til Roskilde. Endnu tidligere har der vist været et trinbræt ved Roskilde Ring.

Jeg har lige googlet lidt og opdaget at man er begyndt at tage S-togsforlængelse til Roskilde (og Helsingør) op af mølposen igen. Det overrasker mig også. Det er da meget bedre med regionaltog.

Eneste fordel ville være hvis det bliver S-tog som kan køre under flere systemer. Så får man mere fleksibilitet/kapacitet på strækningen Hellerup-København H-Høje Tåstrup.

Hvis det derimod bliver den traditionelle opdeling, fjerntog og S-tog for sig, så får man lige så store ulemper som fordele. Kystbanen bliver til S-tog, og fjernsporet mellem Kh og Østerport bliver mindre belastet, men S-togsrøret mere belastet, hvilket ikke er muligt.

På Vestbanen er det mere fordelagtigt, men næppe nødvendigt, da man ikke har brug for øget kapacitet når man får den nye bane til Ringsted. Man inddrager 2 af de 4 spor mellem Høje Tåstrup og Roskilde til S-tog. S-banen Kh-Høje Tåstrup bliver mere trafikeret, hvilket den formentlig har kapacitet til. Fjernbanen Kh-Høje Tåstrup får lidt mere kapacitet, da nogle regionaltog til Roskilde falder bort.

Fordelene er måske størst på København H, som jo har mangel på fjerntogskapacitet.

S-togsforlængelse til Roskilde/Helsingør virker meget som en stoledans, det vil være meget dyrt, men hvad opnår man ved at ændre én type bane til en anden type bane? Ud over muligheden for nogle nye linjer, f.eks. Helsingør-Køge eller Roskilde-Hillerød.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak