Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

struer-lemvig (Jernbanen i dag)

af ThomasTT, 14/4 2013, 13:03 (4038 dage siden) @ UTJ

måske skulle muligheden for et direkte spor struer-lemvig undersøges. Det kan selvfølgelig virke urealistisk, men det er trods alt et område med billig jord i et formentlig fuldstændig fladt landskab uden veje af betydning eller andre dyre forhindringer.


Når du selv nævner det, ja, så lyder det komplet urealistisk. Men en ganske ungdommelig betragtning, som mere erfarne i økonomi ikke engang vil ofre én enkelt haglpatron på at skyde ned.

det ville være en måde at begynde at investere fremadrettet i udkantsområder fremfor at subsidiere det uholdbare bagudrettet.


Jamen så vil du jo nedlægge Lemvigbanen! Busser er vel et glimrende alternativ til dit dyre jernbanebyggeri. Det kræver hverken ekspropriation eller nyt fint jernbaneanlæg.

Jernbaner i håbløse udkantsområder bliver nedlagt efter omkring 30-50 års tabsgivende drift, hvis vi anlægger en historisk betragtning.

Når vi nu er i smiley-forum, så lige et par
:-) :-P

ja ja, jeg siger jo også selv, at det ikke virker overvældende realistisk. For nu.

Men jeg synes dog, din afvisning er lidt for primitiv. Man kan ikke bare generalisere og sige, at lokalbaner er noget man nedlægger efter 30-50 års tabsgivende drift. Det er en meget bagudskuende måde at se verden på. Med de projekter, der nu er undervejs med Ringstedbanen, timeplan, nye signaler osv og tilsvarende store investeringer i andre lande, er der ikke meget tvivl om, at jernbanen er på vej ind i en helt anden tid, hvor der er flere penge til rådighed til investeringer.

Og med tanke på den netop vedtagne bane til Aalborg lufthavn, tror jeg også man kan konkludere, at især driftsmæssige overvejelser vil veje tungt. Selv relativt høje anlægsinvesteringer kan give mening, hvis man kan høste gevinsten af forbedringer uden at forstyrre driften. Derfor tror jeg eksempelvis ikke meget på de tanker om baner omkring Billund, da det er umuligt at få til at indgå i nogen meningsfuld drift. Omvendt er Struer en naturlig endestation for mange tog på samme måde som Lindholm. Det vil betyde, at pengene reelt hænger løsere. Jeg erkender dog, at strækningen formentlig er for lang og dyr indtil videre, og jernbanen endnu ikke anses for vigtig nok, men jeg tror det kunne forholde sig anderledes, når mange af de nuværende planer er ført ud i livet.

Og nej jeg vil da ikke nedlægge banen til Thyborøn. Tværtimod. Ideelt set skulle en direkte forbindelse Lemvig-struer hægte denne bane på hele landet på samme måde som Thisted.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak