Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grænseoverskridende regionaltrafik via Femern Bælt (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 18/5 2013, 15:52 (4039 dage siden) @ Fysikeren

Mit gæt på en fremtidig betjening af Femern:

Et større antal godstog, hvor mange vil nok være ret variabelt, men de vil udgøre en markant andel af det samlede antal tog.
Et EC/IC-lignende tog i timedrift med stop ca. som dagens tog.
Regionaltog som beskrevet i begyndelsen af tråden i totimedrift (dvs. med stop alle steder mellem Lübeck og Nyykøbing).
Et antal fjerntog fra diverse selskaber, og det er vel her det bliver interessant.

Til den sidste gætter jeg på følgende:

Der vil være enkelte nattog til og fra Europa, syd på om aftenen og nordpå om morgenen. Måske der også kommer enkelte til Sverige. Jeg tror antallet umiddelbart vil øges (måske 2-3 om dagen), da København kommer tættere på Europa, og dermed bliver driften billigere (der skal køres færre timer og kilometre). Måske Paris bliver aktuelt? Man kan jo drømme. DB vil forlænge et antal af deres ICE-tog fra Hamburg til København, måske et par daglige afgange til Frankfurt og nogle til Berlin. På en god dag vil et IC-tog også kigge forbi. Endeligt kan en eller flere private operatører tage kampen op :)

Her skal vi huske på, at Danmark fra 2021 når forbindelsen åbner er fuldt udrustet med ERTMS, dvs. har et selskab standard tostrømstog med ERTMS, så er adgangen til Danmark langt nemmere end i dag, dette tror jeg vil forbedre økonomien i at trække tog til Danmark.

Men så længe man stadig har enkeltspor syd for grænsen, bliver der tale om max. 2-3 tog pr. time i hver retning, hvilket nok udelukker de fleste godstog. Desuden er der også kapacitetsproblemer i myldretiden mellem Bad Oldesloe og Hamburg Hbf. Dobbeltspor fra Puttgarden til Bad Schwartau (undt. Fehmarnsundbroen) kommer først i 2028.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak