Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grænseoverskridende regionaltrafik via Femern Bælt (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 24/5 2013, 13:07 (4008 dage siden) @ andersj

Mit gæt på en fremtidig betjening af Femern:

Et større antal godstog, hvor mange vil nok være ret variabelt, men de vil udgøre en markant andel af det samlede antal tog.
Et EC/IC-lignende tog i timedrift med stop ca. som dagens tog.
Regionaltog som beskrevet i begyndelsen af tråden i totimedrift (dvs. med stop alle steder mellem Lübeck og Nyykøbing).
Et antal fjerntog fra diverse selskaber, og det er vel her det bliver interessant.

Til den sidste gætter jeg på følgende:

Der vil være enkelte nattog til og fra Europa, syd på om aftenen og nordpå om morgenen. Måske der også kommer enkelte til Sverige. Jeg tror antallet umiddelbart vil øges (måske 2-3 om dagen), da København kommer tættere på Europa, og dermed bliver driften billigere (der skal køres færre timer og kilometre). Måske Paris bliver aktuelt? Man kan jo drømme. DB vil forlænge et antal af deres ICE-tog fra Hamburg til København, måske et par daglige afgange til Frankfurt og nogle til Berlin. På en god dag vil et IC-tog også kigge forbi. Endeligt kan en eller flere private operatører tage kampen op :)

Her skal vi huske på, at Danmark fra 2021 når forbindelsen åbner er fuldt udrustet med ERTMS, dvs. har et selskab standard tostrømstog med ERTMS, så er adgangen til Danmark langt nemmere end i dag, dette tror jeg vil forbedre økonomien i at trække tog til Danmark.


Men så længe man stadig har enkeltspor syd for grænsen, bliver der tale om max. 2-3 tog pr. time i hver retning, hvilket nok udelukker de fleste godstog. Desuden er der også kapacitetsproblemer i myldretiden mellem Bad Oldesloe og Hamburg Hbf. Dobbeltspor fra Puttgarden til Bad Schwartau (undt. Fehmarnsundbroen) kommer først i 2028.

Apropos kapacitetsproblemer og den regionale trafik via Femern Bælt:

Avisen Lübecker Nachrichten skriver, at Lübeck vil have ”stress-testet” sin hovedbanegård. Baggrunden er bekymring for, om hovedbanegårdens otte spor vil række til den ekstra togtrafik, der kommer, når Femern Bælt-forbindelse åbner.
Derfor har Lübeck henvendt sig til delstatsregeringen med krav om en test, hvor fremtidens ekstra trafik bliver simuleret. Politikere i Lübeck frygter for forholdene for den regionale trafik, og forudser hovedbanegården som en flaskehals. Derfor er der krav om et tredje jernbanespor umiddelbart nord for Lübeck. Men overfor Lübecker Nachrichten afviser både delstaten og Deutsche Bahn: Der er hverken behov for et tredje spor, eller for en “stress-test” af banegårdens kapacitet. En jernbaneteknisk undersøgelse har vist, at der højst kan blive brug for et par overhalingsspor i tilknytning til godsbanegården.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak