Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slut med den gamle godsbanegård i Vejle (Generelt)

af Niels Bak, 31/5 2013, 08:12 (4004 dage siden) @ hjeriksen

Hmmm ! det er meget stærke ord at bruge ordet stupid misinformation.

Kan man ikke læse og her er det ikke det der står men meget klart det der står mellem linjerne - politikkerne og denne type planer har et eneste formål og det er at spare - man vil sikkert love dig og andre alverdens tog til Vejle men ak kan allerede høre forklaringerne.

  • Det er ikke rentabelt at køre til vejle med jernbanen når vi nu har rettet banen ud
  • Der er jo ikke nogle muligheder for at henstille togstammer i vejle ( nej det er jo derfor de vil fjerne godsbanearealer)
  • Der er jo kun ganske få passagerer fra Vejle i forhold til at indsætte tog der køre den omvej.
  • det vil komplicere sikringsanlægget at skulle ind til Vejle
  • Der skal et større og meget dyrt anlæg til for at kunne afgrene til Vejle - når hastigheden sættes op så skal dette ske uden krydsning af spor.

dette er kun et lille udvalg af de forklaringer du/vi vil få smidt i hovedet, og tja hverken politikkerne, Bane danmark eller DSB har nogen skrupler med at overdrive, pynte på tallene i deres favør eller manipulere med projekter - desværre.

Du kan læse hvordan man ødelagde en oplagt mulighed for at bevare og udvikle en veteranbane på fyn her :
Det Fyensek Sidespor

Man fremkom eksempelvis med et tal fra politikkerne & Banedanmark på ca 80 mill for at strækningen kunne bringes i farbar stand til veterankørsel. Vi havde selv indhentet et tilbud på knap 7 mill kr - forskellen taler sit tydelige sprog men selvom det tilbud vi lagde på bordet var afgivet af en af de leverandører i skinne istandsættelse Banedanmark selv anvender tog man det store tal til efterretning udførte vandalisme imod et anvendeligt og unikt stykke kulturarv og anlagde en sti med den begrundelse "En sti er til daglig glæde for mange" til kan jeg sige at på visse dele af stien ikke færdes der ikke nogen i dagevis - man manipulerede, misinformerede, havde skjulte dagsordner m.v..

så tro ikke at de i tilfælde tog til Vejle ikke kan fremkomme med adskillige argumenter for at indsætte en bus i stedet ... så kan man nemlig også slippe af med banegården i Vejle en god velbeliggende byggegrund til adskillige mill.

Håber folket vågner og indser at en gevinst på 30 min ikke kan retfærdiggøre et milliard kroner stort anlægsprojekt.

Misinformation er det ligegodt - og så meget at jeg tænker der må ligge en skjult agenda bag.

Når man har valgt for eksempel at opretholde tog til Thisted,Ringkøbing, Svendborg, Frederikshavn, Sønderborg, Nykøbing F, Kalundborg osv. osv. hvor i alverden er det så lige du har rationalet for at man vil nedlægge passagerdriften til Vejle, der er større en alle de her byer og som oven i købet ikke kommer til at ligge som enden af en linje, men som station på banen mod Herning. Ud over Gedserbanen (og her vil de nok blive kede af i Vejle, hvis man begynder at sammenligne dem med Gedser), så er der altså ikke nedlagt passagerbaner i Danmark i årtier. Blandt andet fordi det er voldsomt politisk upopulært.

Sammenligningen mellem godsbanens nedlæggelse og passagerdriften er også ud i skoven. Hvis man tager den kølige økonomiske kalkule, så er der for en by som Vejle i dag ikke den store økonomiske gevinst i at bruge en masse kvadratmeter midt i centrum på en godsbanegård. De er simpelt hen mere værd til andet brug.

Til gengæld er der en enorm gevinst i at have en velfungerende passagerforbindelse, med tilhørende politisk gevinst.

Så jeg vil gerne se bare et eneste citat fra en eneste politiker eller regional planlægger, rapport eller bare noget som helst andet, der slår til lyd for at nedlægge banen gennem Vejle incl. stationen - omfartsbane eller ej.

Jeg ved ikke om du selv tror på din egen konspirationsteori, men det er altså det det er.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak