Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

odderbanen og grenåbanen

af Morten t, 20/1 2011, 10:14 (4845 dage siden)

Direkte fra Odder til Grenaa


Af FRANK HELBO

Offentliggjort 20.01.11 kl. 10:36 - opdateret kl. 12:35

DSB og Region Midtjylland har i dag indgået en aftale om at etablere samdrift af Grenaabanen og Odderbanen.

Samdriften sker efter modellen om timedrift som den praktiseres på Grenaabanen i dag. Det betyder, at passagererne på Odderbanen kan se frem til flere afgange – specielt i weekenden og i aftentimerne.

Aftalen betyder også, at der nu skal bestilles yderligere fire helt nye togsæt af de Desiro-tog, der i øjeblikket er ved at blive kørt ind på Grenaabanen, så der i alt bliver 12 togsæt til at betjene kunderne.

»Det er rigtig tilfresstillende at være med til at lave denne aftale,« siger regionsrådsformand fra Region Midtjylland Bent Hansen.

»Nu kan man sige, at der endelig sker noget, der kan være med til at bringe togtrafikken fremad i Aarhus-området.«

Billetsystemer samkøres
Samdriften bliver seneste gennemført ved årsskiftet. Det skyldes en række tekniske forhold – f.eks. samkøring af billetsystemerne, en perron i Odder, der skal forlænges, og ombygning af værkstederne i Odder.

»Vi vil gøre det hurtigere, hvis det kan lade sig gøre,« siger Bent Hansen.

»Men vi ligger vægt, at den dag samdriften bliver en realitet, at det så er en hel løsning fra starten.«

Bent Hansen fortæller, at aftalen kommer til at koste Region Midtjylland cirka 9,5 mio. kr. om året til driften – primært fordi der bliver flere afgange på Odderbanen. Derudover bliver der nogle engangsudgifter på cirka 10 mio. kr., som de to parter skal fordele mellem hinanden.

Anæsttes i DSB
De ansatte på Odderbanen bliver efter reglerne om virksomhedsoverdragelse fremover ansat i DSB.

DSB's administrerende direktør Søren Eriksen forventer, at samdriften vil betyde en stigning i antallet af passagerer på 10 pct.

"Det viser vores erfaringer fra andre landsdele," siger han.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak