Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Letbanens indføring til Aarhus fra syd (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/2 2014, 13:02 (3731 dage siden) @ Karl Høst

Jeg leder efter en sporplan over ovenstående emne. Jeg har surfet lidt rundt på forskellige hjemmesider; men synes ikke at jeg kan finde en ordentlig sporplan.

Det tætteste, jeg har kunne komme emnet, er nedenstående - men den giver ikke hele svaret eller overblikket. Umiddelbart ser det ud som om, at Odderbanens spor omlægges og føres under hovedbanerne via den underføring, som havnebanen tidligere anvendte og længere fremme på en bro føres over et par spor for så at ramme Aarhus på nordsiden af eksisterende spor?

Men hvis jeg ser/gætter rigtigt, er det interessant "for mig" set ud fra et "havnebanesynspunkt" og et "sidespor-på-fri-banesynspunkt": Dels vil der i anlægsperioden måske skulle etableres et sporskifte på Odderbanen umiddelbart nord for Marselis Boulevard (?) og dette sporskifte vil komme til at ligge på fri bane - med mindre man naturligvis flytter Odderbanens I-signal ud syd for Marselis Boulevard dels vil letbanen komme til at anvende det gamle havnebanetracé, hvilket i sig selv er interessant, men i øvrigt også lidt pudsigt, idet man i "den anden ende af letbanen" overvejer at lade letbanen bruge havnebanetracén i Grenaa.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Klik på billedet for højere opløsning. Kilde: http://lokalplanerweb.aarhuskommune.dk/GetDokument.aspx?id=2126


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak