Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Avisartikel om Gedser Remise (Generelt)

af Jens, 30 cm bag skærmen, 9/4 2014, 12:18 (3671 dage siden) @ Jakob Møller Jørgensen

Jeg tror nu at hvis turisterne først har kørt med et veterantog på Gedser banen, så deres behov nok rimelig meget dækket :-)

Det som at banen primært skal leve af er de tyske sommerhus-turister på østkysten af Falster, så vidt jeg har forstået. Og hvis man tænker på den tradition og holdning der er til veterantog i Tyskland, er jeg ikke sikker på at dit udsagn holder stik. Især ikke, hvis at konceptet først kommer op at stå. Herhjemme ser man ofte også de samme ansigter når man er ude og køre, for hvis folk får en god oplevelse, vender de som regel også tilbage igen.
Gedserbanen har et kæmpe potentiale i forhold til at det bliver muligt at fremvise en størrelse tog, som at ingen af landets andre veteranbaner har infrastruktur til. Og med en etablering af holdeplads/station i Væggerløse og Fiskebæk inklusive krydsningsmulighed, kan der laves en ganske interessant levendegørelse af en svunden tid i dansk jernbanehistorie.

At Gedserbanen og MBJ ligger så tæt på hinanden, syntes jeg ikke man skal se som en svaghed, det er snarere en styrke. Planen er jo netop IKKE, at det er Gedser Remise der skal drive veterantogsdriften på banen, men at infrastrukturen i lighed med Haderslevbanen befares af de etablerede foreninger. Museumsbanen råder over en meget flot samling af driftsklare enheder, og flere af dem ville fint kunne køre på Gedserbanen side om side med større stålvogne samt damp- og diesellokomotiver fra DSB.
Der er uendeligt mange muligheder for at fremvise materiel, der ellers normalt er for stort til landets andre veteranbaner, og det BØR ske i et samarbejde mellem DJK, DSBm etc.

- Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak