Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mål på B vogne ? (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 12/4 2014, 19:17 (3667 dage siden) @ UTJ

B-vognene blev tilsyneladende meget hurtigt forsynet med 3 trin, hvis de ikke allerede havde dem fra fabrikken.
Anderledes så det ud ved Ag/ABg/Bg/Bgc. De fleste vogne fik svjv. først 3-trinsopstigning i løbet af 1980'erne. Nogle vogne havde åbenbart sågar 2-trinsopstigning til deres udrangering.


B-vognene B 000-144 og B 300-339 var født med to trin. Så det er ikke korrekt at de fleste havde tre trin ved leveringstidspunktet. Tre trins trin blev monteret i perioden 1972/3-1976 på de mange vogne som ikke havde dem i forvejen.


Ändringen till 3 trin gjordes samtidigt som B-vagnarna ändrades för IC-tågen i samband med K74. Det var inte bara den ändringen som gjordes utan hela förändringen med att de blev röda, fick nya stolar och då fick de 3 trin samtidigt. Troligen ingick 3 trin i den standard som DSB satte ut för IC-tåg i samband med K74. Ag/ABg/Bg/Bgc var inga IC-vagnar och därför var det nog inte lika noga att ändra till 3 trin på dessa. Det var naturligtvis högre krav på vagnar som skulle gå i IC-tåg 1974. Men det fanns några vagnar även av dessa typer som fick 3 trin.

Men vid leveranser av A, AB, B och BD så var det betydligt fler som hade 2 trin när de var nya än 3 trin.

En annan detalj som kan nämnas är skjutdörren i vagnsgaveln. De tidigare vagnarna typ A/AB/B/BD hade dubbla dörrar likt bland annat tyska vagnar. Detta är den vanligaste lösningen i de flesta länder. Men från 1970 och framåt ändrades detta till enkel dörr likt svenska vagnar. Denna förändring gjordes också samtidigt som de andra ändringarna.

--
Niklas Bygdestam
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak