Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ellidshøj i dag - nu Tjæreborg - nu Vejen (Jernbanen i dag)

af Jens V, 21/7 2014, 19:30 (3579 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvad betyder den lysende gule diode under U-signal K?


Det er et rigtigt godt spørgsmål. Det er et fastlægningstableau, som man normalt ser på 64-anlæg, og som ikke hører hjemme på Tjæreborgs anlægstype. Hvorfor det så er der (og ved de øvrige U-signaler), ved jeg ikke præcist.


Jeg har forsket lidt i det gule tableau ved U-signalet, og det er ganske rigtig et fastlægningstableau.

Tableauet giver god mening sammen med netop den korte udkørselstogvej, da denne togvej ikke fastlægger nogen isolationer på stationen og fastlægningstableuet er derfor eneste mulighed for at oplyse om fastlægningen.

På Vejen Station fik tableauet dog ingen lang levetid. Lokalbeskrivelsen fra 6. marts 1996, hvor strækning fik linieblok, omtaler ikke længere tableauet, men kun den korte udkørselstogvej - linieblokken har gjort tableauet overflødigt.

Man kan godt argumentere for tableauet i forbindelse med stump-togvejen, men så er det lidt underligt, at det ikke findes på andre stationer ud mod den samme linjeblok og med samme funktion:

[image]
Vestenden af Vejen før ombygningen...

[image]
... og efter ombygningen (med en midlertidig for"plade" på centralapparatet).

[image]
Østenden af Bramming station.

Jeg kan ikke se for mig, om stump-togvejen i Vejen og Bramming måske "fastlægger" isolationstableauet lige før U-signalet, og at det er grunden til, at det ikke er nødvendigt. Som nævnt har jeg hørt netop de få isolationer i Tjæreborg som begrundelse.

Jeg har ikke lige adgang til Tjæreborgs lokalbeskrivelse, men vil ved lejlighed se, om der findes en forklaring dér. Om end der nok står nogenlunde det samme, som du citerede fra Vejen.

Endelig kan det jo være, at andre i forum ligger inde med de vises sten...? :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak