Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stationsnavne (Generelt)

af Fysikeren, 23/8 2014, 11:54 (3535 dage siden) @ Niels Bak

Som en, der bor midt mellem (de kommende) Fisketorvet og Carlsberg stationer, så er jeg temmelig enig.

Enghaves navneskift giver dog lidt mening. Dels er Carlsberg ikke bare navnet på bryggeriet, men på hele den bydel, som efterhånden vil huse mange mennesker, virksomheder og institutioner. Samtidig er Enghave faktisk et lidt diffust navn, idet hele Sydhavnen jo officielt hedder Kongens Enghave. Men her hedder stationen Sydhavn :-)
Desværre er overvejelserne jo nok mest, at den, der betaler den nye station også får navnet.

Dybbølsbros krybende navneskift irriterer mig derimod. Jeg ved godt at Danmarks grimmeste butikscenter formentlig er desitnationen for hovedparten af passagererne til stationen, men alligevel. Der er altså ikke noget kvarter eller område eller for den sags skyld offentlig plads, der hedder Fisketorvet. Kongens Nytorv metrostation hedder jo heller ikke Magasin, og stormagasinet fik endda lov til at betale et klækkeligt beløb for at få direkte adgang fra stationen til butikken. Desuden så får den kommende Sydhavnsmetro en station, der faktisk kommer til at ligge lige op ad Fisketorvet - i modsætning til S-togsstationen, der ligger et stykke væk. Hvad skal den så hedde?

Citat fra Wikipedia: Centeret har navn efter Københavns gamle handelsplads for fisk, der lå her fra 1958 og frem til 1999, hvor den flyttede til Nordhavnen.

Så den (sandsynligvis) kommende metrostation kunne faktisk godt hedde Fisketorvet, alternativt Havneholmen som er den "holm" det ligger på.

I samme dur er Vesterport på sigt lidt "geografisk problematisk", idet den station, der er tættest på Vesterport, er den kommende Rådhuspladsen station.

PS: Hvad med at omdøbe Hellerup til Tuborg? :-P


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak