Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hillerødbanen i st.for Nordbanen - hvornår - hvorfor? (Generelt)

af Niels Bak, 23/8 2014, 11:42 (3536 dage siden) @ Lars Kongshøj


Det er et skråplan at opkalde stationer efter firmaer.

Som en, der bor midt mellem (de kommende) Fisketorvet og Carlsberg stationer, så er jeg temmelig enig.

Enghaves navneskift giver dog lidt mening. Dels er Carlsberg ikke bare navnet på bryggeriet, men på hele den bydel, som efterhånden vil huse mange mennesker, virksomheder og institutioner. Samtidig er Enghave faktisk et lidt diffust navn, idet hele Sydhavnen jo officielt hedder Kongens Enghave. Men her hedder stationen Sydhavn :-)
Desværre er overvejelserne jo nok mest, at den, der betaler den nye station også får navnet.

Dybbølsbros krybende navneskift irriterer mig derimod. Jeg ved godt at Danmarks grimmeste butikscenter formentlig er desitnationen for hovedparten af passagererne til stationen, men alligevel. Der er altså ikke noget kvarter eller område eller for den sags skyld offentlig plads, der hedder Fisketorvet. Kongens Nytorv metrostation hedder jo heller ikke Magasin, og stormagasinet fik endda lov til at betale et klækkeligt beløb for at få direkte adgang fra stationen til butikken. Desuden så får den kommende Sydhavnsmetro en station, der faktisk kommer til at ligge lige op ad Fisketorvet - i modsætning til S-togsstationen, der ligger et stykke væk. Hvad skal den så hedde?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak