Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Djævlen ligger i detaljen Sindal, Vrå, Støvring, Skørping (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 8/10 2014, 11:55 (3488 dage siden) @ Karl Høst

Som tidligere nævnt i tråden om fremtidens tog, bliver det en brat opvågning for lokalpolitikerne, når de opdager at regionens aftale om overtagelse af lokaltrafikken betyder dårligere betjening af DSB i hel Nordjylland.

Ja der skal nok være nogle, der brokker sig, men med det forbehold, at jeg ikke selv bor i landsdelen, så synes jeg faktisk det er et fremskridt for Nordjylland, at man nu får skilt lokal- og intercitydriften ad. Dermed får de større byer i Nordjylland endelig en rigtig intercityforbindelse på linje med resten af landet uden at toget først skal lege lokaltog en del af vejen. Den nuværende drift, hvor intercitytoget bliver til lokaltog nord for Støvring er næppe heller valgt, fordi det er vigtigt at have Skalborg mm som intercitystationer, men snarere som en nødløsning, fordi man ikke havde hverken kapacitet på banen eller materiel til at køre driften som to forskellige tog.

Den allerbedste løsning ville have været hvis man havde ladet nærbanen haft sit sydlige endepunkt i Hobro, men sådan skal det åbenbart ikke være. Det kunne ellers have givet Hobro og Arden bedre og hyppigere betjening nordpå end nu. Hvor står Arden i dette spil? Beholder de IC afgangene? - og hvor længe.

Enig - det er det logiske, men sker nok ikke før nogle i Region Nordjylland finder en ekstra pose penge.

Mht Arden så tror jeg ikke de skal være nervøse før en evt. forlængelse af nærbanen. Det er jo ikke en øvelse i at nedlægge stationer som sådan, blot at få skilt togsystemerne ad så godt som muligt - og i øvrigt på initiativ af regionen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak